Din vardag

Bildgalleri

  1. Våtmarker är bra på att fånga koldioxid. Foto: TT
  2. De protesterar på finalen av Let's dance. Foto: TT

Våtmarkerna är viktiga

Det är många i Sverige
som pratar om våtmarker.
Det beror på att det
har varit flera protester.
De som protesterar
har skyltar där det står
Återställ våtmarker.

Att återställa våtmarker
är viktigt för klimatet.

En del personer har protesterat
under tv-program.
Så var det på finalen
av Idol förra året.
Och när Loreen sjöng
i Melodifestivalen.
Det var också en protest
i årets final av Let’s dance.

De gångerna har vakter fått
ta bort personerna från scenen.

Våtmarker finns i naturen.
Det är mark med mycket vatten.
Våtmarker är bra på
att fånga gasen koldioxid.
Många djur och växter
trivs bra i våtmarker.

Om våtmarkerna blir torra
släpper de i stället ut mycket
av gasen koldioxid.
Det är en gas som gör
klimatet varmare på jorden.

I Sverige har många
våtmarker försvunnit.
Människor har grävt diken
för att kunna odla i marken,
till exempel.
Då blir våtmarkerna torra.

Att återställa våtmarker
handlar om att göra
marken våt igen.

Det går att göra bland annat
genom att fylla igen diken
och ta bort träd och buskar.
Sverige har börjat att göra det
på vissa platser.

Det är viktigt för klimatet
att det blir ännu fler våtmarker.
Det säger forskare.

MARTIN HANBERG OCH TT

Vad tycker du om nyheten?

10 kommentarer

  1. Anonymous says:

    Ni måste titta på videon där de protesterade. Det som hände var roligt XD

  2. #räddanaturen says:

    Vi måste rädda naturen! Varför förstår inte alla att om vi inte agerar nu kommer vi inte klara oss!💚

  3. Luisa says:

    Jag vet inget faktisk om det! Vad är det för nåt??? Finns det bara i Sverige??? Hur effektiv är det???🙂

    1. 8 Sidor says:

      Hej!

      Våtmarker finns i naturen.
      Våtmarker finns i hela världen.

      I våtmarker finns det vatten,
      växter och djur.
      Det ser ut som på bilden.

      Våtmarker är viktiga
      för många växter och djur.
      Och våtmarker är bra på
      att fånga upp gasen koldioxid
      som finns i luften.

      Hälsningar från 8 Sidor

  4. #räddajorden says:

    Ja! Vi måste rädda det. Jag är med i en grupp som kallas skräplockargruppen där vi plockar skräp på skolgården.

  5. Luisa says:

    aha! Ok! Jag måste titta vad heter den på tjeckiska! Tack!!!

    1. 8 Sidor says:

      Hej Luisa

      Det verkar som att våtmarker
      heter mokřady på tjeckiska.

      /8 Sidor

  6. Luisa says:

    GUDEGUD! Jag hörde aldrig denna ord! Jag måste titta på den närmare! Stor tack!🙂

  1. Kommentera