Din vardag
En polis har ställt upp en stege mot flaket på en lastbil. Polisen har klättrat upp på stegen och står och pratar med studenterna på flaket.

Ny regel för studenter

Nu är tiden då ungdomar
i Sverige går ut gymnasiet.
De tar studenten.

Då är det vanligt att de
åker med sin klass
bak på lastbilar.
De åker på studentflak.
Ibland händer olyckor.
Folk ramlar av flaken.

Nu har det kommit
en ny regel.
Folk får bara åka flak
direkt efter avslutningen.
Inte på kvällen
och inte på andra dagar.

Det finns fler regler.

Det måste finnas
räcken på flaken.
Lastbilen får bara köra
20 kilometer i timmen.
Poliserna måste få veta
hur bilarna ska köra.

Det är några exempel på regler.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

24 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    Det gick betydligt lugnare till när jag tog studenten 1987. Vår klass stod i alla fall inte på något lastbilsflak. Däremot kunde det tyvärr förekomma att någon i klassen druckit för mycket alkohol och med det blev stökig.

  2. Anonym says:

    Jag har en fråga till alla vem ska få studenten 2023 eller sina syskon eller från släkten

  3. Shex Abdula says:

    Det låter mycket bra utan reglerna kan inte gå vidare.

  4. Elsa says:

    vad är det för skit, det är 1 dag i livet som studenterna får leva livet och så kommer detta, det är klart att det kommer förekomma bök eftersom folk dricker sprit, det vet vi alla. Men en dag om året kan man väll skita i sånt här. Jag blir fan förbannad. Det är ju stadsrundan som det roliga händer, under student dagen, Förstör inte detta också

  5. Hamida says:

    Det som är främst viktig är ju säkerheten, regel är superbra!

  6. Anonym says:

    Jag tycker när man tar studenten borde man få roligt när de tar studenten.

  7. Anna i Malmö says:

    Hej, självklara regler, men saknade den viktiga biten att de inte får skräpa ner med plastbitar och annat som skadar naturen och djuren och ser allmänt illa ut sen hela året. De ska bör agera bra förebilder våra studenter

  8. 🤗 says:

    Jag håller med!
    Vi hoppas att få ännu mer regler. Det låter jättebra.
    De borde också tacka Sverige på något sätt , till exempel att Sverige flaggor över allt . Sverige är bäst

  9. 🙃🙂 says:

    Minns ni inte den hemska olyckan i Trollhättan? Så ja, regler behövs.

  10. Anonymous says:

    Studenten?
    Den avskaffades 1968 och därefter har det inte varit mkt att fira!

  11. anonym says:

    men snälla man tar ju studenten för att det är kul att åka på lastbilsflak och spela musik man får väl sätta på lysen på lastbilsflaket vilken har kommit på de här puckade reglerna

  12. stella says:

    Dåligt jag tycker man ska kunna göra som man har gjort innan🙏🙏❤️

  13. Hej says:

    Gud va dåligt, man tar studenten en gång i livet låt de göra det bara

  1. Kommentera