Din vardag
Två händer håller i varsin bulle med pärlsocker på.

Ingen speciell bulle

Den 4 oktober
är det kanelbullens dag.
Då är det många i Sverige
som äter bullar.

När människor i andra länder
tänker på Sverige
så tänker en del på kanelbullar.

Sveriges bagare ville
att kanelbullen skulle få
ett särskilt skydd av EU.
Bara kanelbullar
som bakas på ett visst sätt
borde få kallas kanelbulle,
tycker de.

Men en domstol
och Livsmedelsverket sa nej.
Kanelbullen är inte
tillräckligt speciell.
Det finns liknande bakverk
i andra länder i EU,
tyckte de.

Några svenska saker
som har skydd av EU
är ostron från Grebbestad,
löjrom från Kalix
och äkta polkagrisar från Gränna.

8 SIDOR

[poll id=”23″]

Vad tycker du om nyheten?

19 kommentarer

  1. Joseph Atalla says:

    Jag gäller kanelbullar !
    eftersom det är populär söt mat .
    och väldigt underbar tradition i Sverige.

  2. banti says:

    jag kommer att äta kanelbullar den dagen de är de godaste som finns även fast de inte är lördag så får man äta de ändå

  3. Sayka says:

    Jag åt honung+smör med bröd därför ska jag inte äta kanelbullar. Men jag gillar kanellbullar som är smakliga.

  4. Bebi Peggy says:

    Någon form av bulle brukar det bli varje dag, men om det just blir en kanelbulle idag kan jag inte svara så här tidigt på dagen.

  5. Anonym says:

    Hej
    Det blev en kaffekopp och kanelbulle i dag till fika.😀😀😀😀.

  6. Du gamla du fria... says:

    Jag kommer att äta kanelbullar självklart.
    Det är en typiskt svensk tradition.

  7. Anonym says:

    igår jag åt kanelbulle och det var jättegott det var jag som köpte till familjen. jag köpte 8 bullar med olika varianter jag fick äta 3

  1. Kommentera