Din vardag
Två händer håller i en mobil i förgrunden. Personen syns bakom.

Folk läser olika på internet

Folk i alla åldrar
är på internet i Sverige.
Men ofta läser de
helt olika saker.

Nästan alla i Sverige
är på internet varje dag.
Bara fyra procent
använder inte internet alls.

Folk som är födda
på 1960-talet eller 1970-talet
tittar mycket på Instagram
och Facebook när de är på internet.

Folk som är födda
på 1990-talet eller 2000-talet
tittar mycket på Tiktok
och Snapchat.

Det visar undersökningen
Svenskarna och internet
som är gjord av organisationen
Internetstiftelsen.

Att människor
tittar på olika sajter
gör att folk i olika åldrar
får olika tankar om
hur världen ser ut.

Då kan det bli svårt
för folk i olika åldrar
att prata om samma saker
och förstå varandra.

– Förr i tiden tittade vi
på samma tv-kanal
och läste samma tidning.
Då kunde vi prata
om samma saker.
Det kan göra det lättare
för människor att hjälpa varandra.

Det säger psykologen
Hanna Thermaenius.

8 SIDOR/TT

[poll id=”26″]

Vad tycker du om nyheten?

20 kommentarer

  1. Anonym says:

    Hej
    Jag tidningBarna på internt.Och jag läser
    en del av dem som pappers tidningar med.Är bihbloteket och läser tidningar med.Jag läser på både internet och pappers tidningar.😀😀😀😀.

  2. Bebi Peggy says:

    Nu för tiden är det mest 8 sidor jag besöker. Där får jag reda på vad som händer runt omkring mig. Tidigare hade jag en blogg som jag skrev på. Men så en dag vr det plötsligt ingen som besökte den. Så den har jag lagt ner.

  3. Mu says:

    Den mest folk som tittar är det youtube tycker jag. Och ni skriver inte youtube

    1. 8 Sidor says:

      Hej!

      Förstås kan folk titta på många andra sidor.
      Du kan berätta det i vår undersökning.
      Klicka “annan sida” i undersökningen.

      Hälsningar,
      8 Sidor

  4. Luisa says:

    Alltså folk kan prata och berätta till varandra! Min man läser annat och jag annat men vi berättar för varandra viktiga saker!!!

  5. Ezraaa says:

    Asså personligt så använder jag discord och tiktok mest. Jag bruka spendera 21h på tiktok och ungefär 19h på discord.

  6. M says:

    Hej !

    Jag tänker också på eleverna de har svårt när de skriva diktamen på pappret , för att de använda mest datorer.
    Jag önskar att de använda pennan och papper.
    Med vänlig hälsning/ M

  7. Ismahaan says:

    Jag tycker om mest Youtube därför att tittar jag nyhet som svenska språket. jag tycker om också 8sidor det är lättare att förstå.

  8. Ladan says:

    Det är bra att många människor kan kontakta varandra på internet men de läser olika nyheter. Det är tråkigt när man inte förstår varandra.

  9. Zeba says:

    Jag tycker att det nu får tiden är bra. På internet kan man få veta om nyheter från hela värden.

  10. Fadumo says:

    Det är bra att människor har kontrakt med varandra men svårt
    Jag tycker om 8 sidor

  1. Kommentera