Sport
Massor av människor på en läktare. De har gula Sverigetröjor.

Publiken får inte ha väskor

Nu blir alla sorters väskor
förbjudna att ta med in
på stora arenor för idrott.

Om du ska se en match
eller en tävling måste du
lämna din väska hemma.
Det gäller även handväskor.
Det har poliserna bestämt.

Förbudet beror på
att terrorister hotar
att göra attacker mot Sverige.

Nyligen var det en terrorist
som sköt ihjäl två svenska män.
Det hände i Belgien.
Männen var i Belgien
för att se när Sveriges herrar
spelade fotboll.

Förbudet med väskor
börjar direkt.
Det gäller också
på konserter och festivaler.

Det är inte klart
hur länge förbudet ska vara.

8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

29 kommentarer

  1. Darkness says:

    Om tänk om att förbjuda allt väskor på restaurang eller på jobbet då är det inte kul kan jag säga😤😤😤🤢🤢👎👎👎👎

  2. Darkness says:

    Jag förstår inte på sådana saker Jag tycker inte ska förbjuda väskor oavsett är det på jobbet eller på restaurang jag tycker är dumt och dåligt

  3. Anonymous says:

    Bra, inte bar terror hot men i väskan kan finnas hammare för att bruka med andra lag, eller öl och sprit eller annat som kan kastas på arenan.

  4. Darkness says:

    Hej åtta sidor jag tänkte fråga får tillstånd ha väska in i stan eller centrum I Stockholm eller måste ha väskförbud inne i stan eller centrum i Stockholm???🤔🫣🤔🤔🤔

  5. Elläst says:

    jag tycker det är välldigt dåligt för jag själv bruka ha min mobil i min väska så det kommer bli välldigt jobbigt när jag ska på kånsär❤

    1. 8 Sidor says:

      Hej Claudia!

      8 Sidor har funnits sedan 1984.

      Vänliga hälsningar från 8 Sidor

  6. Nora Den COOLA says:

    jag tycker det är väldigt dåligt. På Gröna Lund tillexempel tittar dom ju i väskan så att man inte har typ vapen där och det funkar ju bra så varför kan dom inte köra så? P.S vill gärna ha svar

  7. Ellie är bäst says:

    gud vad dåligt jag måste ha min väska för jag hat diabetes och måste ha mina saker i min väska.

  8. LORENA DEN COOLA SOM ALLTID ÄR COOL says:

    VART SKA MAN HA SIN MOBIL OM MAN INTE HAR FICKOR I BYXORNA JAG FATTAR INTE

  9. Idc says:

    Polisen har en poäng det kan ligga vapen i väskan såå smart av poliserna🫡🫡👍👍

  10. Ingen vet vem jag är says:

    Kontrollera väskorna noga istället och titta igenom hela väskan 🧳 😃🖊️📝✍️✒️✏️

  1. Kommentera