Din vardag
Ett bord med ljus, en stjärna och en vas med granris på.

En del firar novent

Den första advent
brukar många människor
ta fram julens saker.
Eller börjar baka julens kakor.

Men en del kan inte hålla sig.
De börjar pynta inför jul
redan i november.
Det kallas novent.

Experter på språk
har sagt att ordet novent
nu har blivit ett nytt ord
i svenska språket.

De som firar novent
brukar börja pyssla och pynta
på söndagen som är tre veckor
före första advent.

I år börjar novent
på söndagen den 12 november.
Det är samma dag som fars dag.

De som firar novent
älskar ofta julen extra mycket.
De tycker att december
är för kort tid
för att hinna mysa
med tända ljus, glögg
och pepparkakor.

SARAH GREEN/8 SIDOR

Vad tycker du om novent?
Börjar du fira jul tidigt?
Skriv gärna en kommentar
och berätta.

Vad tycker du om nyheten?

28 kommentarer

  1. Luisa says:

    hm-alltså min mor började köpa julklappar i augusti och baka kakorna till Jul i september! Jag själv firrar inte Jul men jag måste skicka några vykort till vänner…alltså det är bra att folk firar nånting…om de är glada!

  2. Bebi Peggy says:

    Jag har en granne som plockade fram sina julsaker redan i måndags. Hon brukar ha kvar julen fram tills Melodifestivalen börjar. Jag själv vill ännu inte ha jul. Då hinner jag bli trött på den långt innan julafton.

  3. Jörgen andersson says:

    jag tycker att det är onödigt att ungdomar ska fira just nu på året😤😤 de säger ju att om man firar jul tidigt på året kommer inte tomten😂😂😭 ta hand om er nu kram från Jörgen

  4. Bebi Peggy says:

    Däremot började jag dricka julmust redan i oktober i samband med att den åter igen började säljas. Men det är för att jag tycker att julmust är gott. Inte för att jag vill ha en tidig jul.

  5. Ann-Karin says:

    Jag började fira jul den 30 februari! Jag älskar bullar med saffran de är gott!

  6. Anonym says:

    Hej
    Jag var och köpte en amarylis i går.Det är det ända jag köpt som till hör julen än.😀😀😀😀

  7. Du gamla du fria... says:

    Varje fest har sin tid. Jag tycker att det är inte bra att börja alldeles för tidigt med julen.

  8. Anonym says:

    Hej
    Novent menas att man smyg startar advent i för tid.Det sa dem på radion.😀😀😀😀.

  9. Gabriella says:

    Det låter mysigt med Novent!
    Vågar nog inte prova förrän nästa år.😀

  10. Britta Larsson says:

    Gud vad allt ska gå snabbt tycker jag. Man har ju redan gett en massa godis till barnen och nu ska jag orka att pynta. FY FABIAN!
    Britta Larsson

  1. Kommentera