Din vardag
En grön gran med pynt i

Riktig gran bättre än plast

Till jul vill många människor
ha en gran inne
och pynta den med saker.

En del har en riktig gran.
Andra har en gran av plast.
Men vilken gran
är bäst för klimatet?

En riktig gran är bättre.
Det säger
Naturskyddsföreningen.

Även om du använder
en gran av plast i många år
är den sämre för miljön,
säger föreningen.

Det blir giftiga utsläpp
när fabriken gör plastgranen.
Utsläppen skadar klimatet
på jorden.

Den som köper en riktig gran
ska titta efter granar
som är märkta med Krav.

Märket Krav visar att granen
är odlad på ett sätt
som är bra för klimatet.

Köp helst en gran
som är odlad nära där du bor.
Då har granen inte åkt
så långt med bil.
Då blir utsläppen mindre,
säger Naturskyddsföreningen.

8 SIDOR/TT

[poll id=”43″]

Julgran
  • I Sverige har många människor
    haft julgran inomhus på julen
    sedan början av 1700-talet.
  • Från början var det
    mest rika människor
    som hade en julgran.
  • Från slutet av 1800-talet
    blev det fler som hade julgran.
  • Från början var julgranen liten
    och kunde stå på bordet.
  • Granar av plast började
    komma på 1980-talet.
  • Nu för tiden brukar ungefär
    75 procent av alla hem i Sverige
    ha en julgran inne.

Vad tycker du om nyheten?

19 kommentarer

  1. Anonym says:

    Hej
    Vi kan inte ha vanlig gran.För att jag är allegisk mot den.Så därför har vi plast gran.😀😀😀😀

  2. Bebi Peggy says:

    Jag har en liten bordsgran av plast som jag köpte för 7 år sedan. Men jag har ännu inte plockat fram den. Jag har så mycket att göra just nu. Imorgon ska jag till sjukgymnastiken och på onsdag till fotvården. Först på torsdag blir det tid för granen.

  3. Anonymous says:

    plast gran är bra för att de kan man ha i jätte många år jag har en plastgran som jag har haft i 10 år så hela mitt liv ( jag är 10 år)😀

  4. Lotta Thigh says:

    Plast julgranar är bäst. Vi har haft den samma julgran i mer än trettio år, och klimatet här är fortfarande bra.

  5. Anonymous says:

    Blir inte det mycket skador på miljön när man ska såga ner granarna och sen köra runt det. Blir ju plus minus noll i slut ändan.

  6. Bebi Peggy says:

    Granen är i alla fall på plats. Däremot så hade sjukgymnasten knappt tid att träffa mig. Jag fick försöka träna så gott det går. Inte fick jag nån ny tid. De skyller på att det är ont om tider sedan en i personalen har fått sluta. Sedan är det bara att skylla på inflationen. Det är det visst fler som gör.

  1. Kommentera