Kultur
De står mitt emot varandra och pratar. Hon håller i en trasig kamera.

En fin film om vänskap

8 Sidor har sett filmen
The Old Oak, Den gamla eken.

Filmen handlar om
människor i en liten by
i nordöstra England.
Många i byn är fattiga.
De har inte något jobb.

Det känns som att
politikerna i landet
har glömt bort byn.

Folk brukar träffas
på en pub i byn.
Puben heter The Old Oak.

En dag kommer
några flyktingar till byn.
De kommer från kriget i Syrien.
Folk på puben blir arga.
Varför ska flyktingarna
få lägenheter och andra grejer?
Det är orättvist, tycker de.

Folk blir ännu argare
när mannen som äger puben
blir nära vän med
en av flyktingarna.

Filmen är mycket sorglig.
Den visar hur svårt det är
att leva tillsammans.

Men samtidigt gör filmen
tittaren glad.
Det beror på att filmen
också handlar om
hur mycket bättre livet kan bli
när vi är snälla mot varandra.

Filmen har premiär på bio
den 26 januari.

SARAH GREEN/8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Luisa says:

    Härlig!!! Kungen sade en fin ordspråk:” främling är en vän som vi inte känner än”! Hoppas att jag kan se filmen någonstans!!! Människor behöver varandra och det är sant att saker går annorlunda när vi är snälla mot varandra!!!

  2. Luisa says:

    Vet du Sara-Sverige är full av främlingar och ingen är snäll mot oss!!! Det är synd! Det sårar mig mycket!! Sara får jag fråga din stjärntecken??? Jag är Lejon och Tyger! Vi alla måste lite tämja vår ego och blir snäll….

    1. 8 Sidor says:

      Hej Tomas!
      Vad roligt att du vill se filmen.
      Den var mycket bra.
      /Hälsningar Sarah på 8 Sidor

  3. Du gamla du fria... says:

    Jag känner den här filmen. Ganska orealistiskt men inte dålig.

  4. Luisa says:

    HEJ Sara! Vet du att min sist lycklig år var i Syrien??? Jag har x fina minne och planera att hjälpa dem!!! Hoppas att film jag kan se-men vet inte var-jag gillar film med budskap så jag är nyfiken på filmen!!!

  5. Luisa says:

    Känner du ordspråk som säger:” arab horses och English horses are not same”? Så är det i livet-men vi alla oavsett hur olika vi är måste respektera varandra…i Syrien bor olika etniska grupper och de mår bra där!!!

  6. Luisa says:

    PS: folk är inte snälla mot varandra! Det är synd! Jag minns inte när jag sist träffade en snäll människa….men tack ocj lov min man är snäll!!!

    1. 8 Sidor says:

      Hej Luisa!

      Filmen går att se
      på många av Svenska Bios biografer.

      Hälsningar,
      8 Sidor

  1. Kommentera