Din vardag

Bildgalleri

  1. Gammal mat ska du inte slänga i soporna. Foto: 8 Sidor
  2. Gammal mat ska du slänga i särskilda påsar. Foto: NTB/TT
  3. Det finns olika sorters påsar för mat. Foto: 8 Sidor
  4. Den gamla maten ska till fabriker. Där blir den gas och gödsel. Foto: TT
  5. Gasen från den gamla maten kan driva bussar. Foto: TT

Nya regler för slängd mat

Slänger du mat
i de vanliga soporna?
Det ska du inte göra längre.

Den 1 januari i år
kom en ny lag om det.
Lagen säger att mat
ska slängas i en särskild påse.

Kommunen där du bor
ska se till att påsarna
med gammal mat samlas in.

Påsarna ska till en fabrik.
Fabriken gör om din gamla mat
till bra saker.

En del av maten blir en sorts gas.
Gasen kan användas
för att till exempel köra bussar.
Det är mycket bättre för miljön
att köra med sådan gas
än med bensin eller diesel.

Resterna av din gamla mat
kan också bli gödsel till odlingar.
Det gör att det växer bättre
i odlingarna.

Den nya lagen om maten
ska gälla för alla kommuner
i Sverige.
Men vissa kommuner har inte
hunnit ordna med allt än.
De har fått tillstånd
att vänta med att samla in mat.

I andra kommuner
är det här inget nytt.
De har jobbat länge med
att samla in gammal mat.

Om du vill veta vad som gäller
där du bor så kan du kolla
med din kommun.

Om du bor i lägenhet
kan du kolla med den
som sköter ditt hus.

Lagen finns till för
att vi ska minska våra
vanliga sopor.

Helst ska vi inte slänga mat alls.
Men många gör det ändå.
Då kan maten som slängs
användas på ett bättre sätt.

Katrin Kasström/8 Sidor

Släng helst inte mat alls
  • Svenskarna slänger mycket mat.
    Varje år slänger vi
    nästan 60 kilo mat per person.
  • Mycket av maten slänger vi i onödan.
    Det är mat som egentligen går att äta.
  • Det är dåligt för klimatet
    att slänga mycket mat.
    Det ökar utsläppen
    som gör klimatet varmare.

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Nazik says:

    Jag bor i Eskilstuna och jag jobbar som personlig assistent i Ågatan och vi kastar maten på samma påse med brändsopor,det finns ingen alls sortering för mat.

  2. Ann-margret. says:

    Tycker de är bra att vi återvinner. De som är i affärerna när de gäller mat bröd osv. Varför inte sälja de billigare i matkassar. Vet att de är de som gör så. Då återvinner man ju oxå. De blir inte så mycket svinn då.

  3. Urban says:

    Ska man inte få betalt för matavfall? När de gör bränsle och gödsel av det?

    1. 8 Sidor says:

      Hej Urban,
      det bästa är att inte slänga mat alls.
      Det sparar du mycket pengar på.
      Hälsningar
      8 Sidor

  4. Lilian Elsa Charlotte Spång says:

    Jag brukar samla alla små rester som jag sedan gör till en rätt.

  5. Claes Karlsson says:

    Brukar bli till egna kompost som blir jättebra odlings jord till mina egna grönsaker.

  6. Ellinor Wallström says:

    I Luleå har vi sorterat maten i många, många år sedan och jag blir förvånad att det inte har varit så för alla. Tidigare blev matavfallet jord och nu används det till gasproduktion. Matavfallet ”den bruna tunnan” töms var. 14:e dag. Om man inte vill bruka den måste bevisa att man gör egen kompost.

  7. Lizette says:

    Slänger mat! Nej, väldigt lite. Men det blir morot och potatisskal, äggskal. Äppleskrottar, apelsinskal, detta måste man väl få kasta utan att man skall sägas kasta mat. Det går ju så att säga i matsoporna.

  8. Karl Erik R says:

    Håller med Lizette. Vi slänger nästan ingen ätbar mat. Kanske ett par kilo på ett år. Den stora volymen komposterbart är kaffesump och filter. Sen fruktskal och skal från potatis och rotsaker.
    Provade tidigare sortera men bananflugor gjorde att vi slutade.

  9. Tusse says:

    Jag slänger ingen mat, och potatis-skal det slänger jag i brännbart.
    Jag tycker det är svårt att få ihop vardagen och komma ihåg allt, jag har ett funktionshinder. Jag får ingen hjälp med att sopsortera.
    Så min lösning är att slänga allt i en påse
    Det saknas personal, kommunen sparar pengar, de hinner inte hjälpa mig med sopsortering tyvärr

  10. Smaka på detta says:

    Slänger allt i samna påse ,Enklare så då återvinning är en bluff

  11. Amina Sheikh says:

    Jag tycker att det är en bra tanken, men frågan är: Vem som tar ansvarar för påsarna som resten av maten samlas i? Är vi eller kommunen?

    1. 8 Sidor says:

      Hej Amina,
      då får nog kolla med din kommun
      om vad som gäller.
      Hälsningar 8 Sidor

  12. Ann-Sofie Storbacka says:

    Man ska sortera rätt bioavfall. Om alla skulle ta sitt ansvar vuxna människor. 😊😋❤💝

  13. A says:

    Källsorterar sedan många år men det är seriöst tråkigt att gå iväg med allt och kasta vid återvinningsstationen.
    I Nordamerika ställer dom bara ut sina olika soptunnor, och sopbilen hämtar upp allt på gatan.
    Även möbler etc, om ingen granne eller annan som passerar vill ha det.
    Flaskor hämtas också upp på gatan, man pantar inte som i Sverige.

  14. jonas says:

    Det är brist på bostäder.ingen får arbete.då pratar man om att sortera matavfall skojar ni?

  15. Marie L says:

    Slänger ingen mat. Potatisskal kokar jag och ger till våra höns. Likaså äppelskruttar, torrt bröd, äggskal mm. Hönsen äter detta med god aptit.
    Mjölk, yoghurt, fil eller juice som känns lite dålig används till bakning.
    Köper mycket “halva priset” i affärerna och konserverar, torkar eller lägger in.

  16. Stella Rantanen says:

    All mat äts upp. Skal kaffefilter etc åker i Bokashi hinken o blir sen fin välgödslad jord.

  17. Tom Tisch says:

    Tänk att vi idag 2024 fortsätter diskutera detta ämne som jag trodde var överstökat för många år sedan!
    De bruna papperspåsar som vi använde för deciennier sedan, tex Uppsala, Falun mfl orter.

  18. Tom Tisch says:

    Tror att svenska folket klarar av detta med sopsortering på ett alldeles utmärkt sätt!!!
    Värre är det nog för de nyanlända som kanske aldrig upplevt dito

  19. Tom Tisch says:

    Det är ju åratals sedan vi började med de bruna papperspåsarna eller har jag drömt??😂😂

  20. Mia says:

    Ett problem med att sortera avfallet är att det inte finns utrymme för det i äldre bostäder. Man vill nog inte ha gammalt matavfall ståendes på köksgolvet. Jag har personligen inte det problemet, då jag gör pyttipanna mm av matrester.

  21. Marina says:

    Tänk på dom som har ångest och dom som mår psykiskt dåligt och svåra ångest att gå ut ska dom nu sopsortera mat rester det finns dom som inte orkar gör detta. 💔💔

  22. Emilia Bådholm says:

    Slänger mat???! Rester som potatisskal, frukt skal, äggskal är det mat????
    Det ligger mycket falska info om hur mycket mat svenskarna slänger.
    Tror inte så mycket på att i dagsläget kommuner utnyttjar matrester att göra nyttigare ting av det.😠😠😠😠😠

  23. Sören says:

    Hej vi kan avskaffa mat avfall och kalla det istället insamling av resurser 😊

  24. Anette says:

    Jösses! Ska det hållas koll att man slänger/sorterar, eller? 🤣 Här äter vi upp/ger hundarna eller så blir det matlådor/frysmat.

  25. Eva Johansson-Petersson says:

    Jag slänger aldrig mat… Jag ger bort gamla mat till djur…

  26. Thomas says:

    Jag började att kompostera hemma. För att komma ner lite i avgifter. Men Fick ett brev av kommunen att dom var tvungen att höja min sopavgift pga att dom tjänade för lite på mitt hushåll. 😠😠
    Så allt detta handlar bara om pengar och inte miljö.

  27. Kerim sabahi. says:

    Jag håla på med den här ny reglar ,men tror jag måste börjar med hotell och restauranger de slänga mycket mat varje dag.

  28. Jonas says:

    Kommunen/politiker lägger så stor energi på älta detta ämne 😂🤪. Lägg energi på att hjälpa människor istället som behöver hjälp!

    Börja med att se till att Putin slutar döda människor och barn !!!!, all miljö förstöring från vapen det pratas inget om!!!

    Där har ni en stor miljö påverkan!!! 👍.

  29. Anonymous says:

    “Anslagen fatten”, tråkigt att du har den inställningen till klimatfrågan. Det är nog inte frågan om huruvida vi har en förändring i klimatet PÅ JORDEN, utan HUR ALLVARLIG den redan är. Du har förmodligen ingen egen familj, och därmed inga barn att lämna över till. Skulle du ha det, så tycker jag synd om dem.

  30. Anders ulfhielm says:

    Hos mig slänger jag den överblivna maten I den bruna påsen pch säger den I ett speciellt kärl.

  31. Britt i Blomstermåla says:

    Jag har alltid sorterat.
    För cirka 5år sedan bidrog kommunen med påsar som man hämtar i utgången i källaren .PERFEKT. MÖNSTERÅS kommun.
    Britt

  32. Morgan Andersson says:

    Ska jag lägga ner tid och arbete på att sortera mat för att någon ska tjäna pengar är det bara att berätta var jag ska skicka fakturan. Jag kan tänka mig halva priset för maten plus någon summa för mitt besvär.

  33. Björnens Magasin says:

    Alla som kan (99% av befolkningen?) -försök nu , ok?
    Bra, då kan vi börja diskutera annat.

  34. Dijwar Ab says:

    Det blir jättebra hoppas att alla kommer följa detta regler , och inte bara slängas ut.

  35. Tant Karin 85 år says:

    Läst föregående inlägg och förvånas storligen över vissa d v s de som tycker att det är s å besvärligt s å att lägga matavfall ( t ex potatisskal, apelsinskal, äppelskruttar, kaffefilter, kycklingben) i komposterbar påse och övrigt hushållsavfall i annan påse. Hur svårt kan det vara!!!

  36. Jörgen Einar Sommerlöf. says:

    Här där jag bor i Angered har vi
    källsortering.
    Tycker att det är bra, Plåtburkar och glas för sig, överbliven mat tömmer man varje vecka.

  37. Jörgen Einar Sommerlöf. says:

    Tidningar och pappkartonger i en annan behållare.
    Allt blir en vana, inga problem.
    Bor i radhus.

  38. Lars Christer Starck Sundelius says:

    Flyttade hem efter 60 år utomlands. Köpte mig en villa i Lit som tillhör Östersund. Från 1:sta dagen fick jag bruna påsar från komunen här att separera matrester från övriga sopor den 15.9
    2023
    VI är tydligen långt före övriga Sverige
    Tycker Er idé är toppen.

  39. Eddie says:

    När jag växte upp i Ystad hade soptunnor och tunnor för matavfal som kördes till en gård som kommunen ägde där blandades matavfall med grisfodret

  40. Victoria says:

    Börje!
    Vad menar du med din kommentar?

    Att om vi klarar oss från ett tredje världskrig så ska förutsättningen för liv här på jorden istället gå åt fanders pga
    klimatet?!

  41. Gunilla.P says:

    Det är inte jobbigt att sortera. Nackdelen är att den bruna påsen blir så j*vla äcklig. Med tömning var 14de dag så är det typ en möglig sörja i soptunnan full av maggots😎

  42. Hannu says:

    Här i Thailand (Udonthani) slängs ingen mat , det som inte man äter upp ger man till gatuhundar, så slipper dom leta mat i soptunnorna

  43. Caj says:

    Plast: Allt vi handlar idag är paketerat i plast, varför som förr i tiden handla typ kött etc bakom disk. Vi lever i en plast värld.

  44. Mårdh Andersson says:

    Jag vet att det bla är Ica , Coop säkert många mer som slänger mkt bröd, tårtor som dom bakar själva. Vad är det för vits att baka mängder som ej går åt. Dom borde ju veta detta.
    Produkterna som dom bakar med är ju inte gratis.
    Har sett där jag bor där dom har slängt hur mycket som helst i svarta skräppåsar.

  45. Ludde says:

    I vilhelmina skall matavfallet transporteras till Skellefteå 54 mil/ tor.
    Är det för miljöns skull?

  46. Peni says:

    Som många här skriver så vill kommunen att vi ska sortera, inget problem med det tycker jag. Men vi ska bidra med att skapa energi som vi får betala för och dess utom får vi betala sjuka summor för att kommunen ska ta hand om det vi sorterar och ger dom gratis energi.

  47. Anonymous says:

    I min familj har vi två rest dagar i veckan där vi äter upp alla röster från maten dom andra dagarna

  48. Rigmor says:

    Lägg av med allt skitprat om sortering. För det är bara blaha. Allt slängs ändå bara i en å samma tunna. Å ska vi sortera ska vi ha betalt för allt å energin. För det är ett arbete för oss.

  49. Rigmor says:

    Varför jobba gratis åt kommun med sortering. När dom bara höjer sina avgifter likaså energibolagen. Dom tjänar massor på oss som dom tar ut i vinster. Sänk våra kostnader först innan ni kräver gratis arbetskraft. Tror ej någon slänger bra mat. Allt är så dyrt att köpa. Tänk på oss värdesätta oss mer.

  50. Pamela Eriksson says:

    För att undvika lukt och flugor från den bruna påsen förvarar jag skal och dyligt i frysen. Enda problemet är att flugor samlas i kärlet på gatan. Och råttor syns väldigt ofta. Börjar se ut som Englands skräpgator. Lite äckligt. Mvh, Pamela

  1. Kommentera