Din vardag
Flera flickor håller fram sina händer. På händerna är det målat med färg i olika mönster.

Dags för ramadan

Det är dags för ramadan.
Det är en helig månad
i religionen islam.

Många muslimer
fastar under ramadan.
De får bara äta
på kvällen och natten.

För många handlar
ramadan om att be,
att tänka på livet,
att vara med sin familj
och att hjälpa folk
som har det svårt.

I Sverige är ramadan i år
från den 11 mars
till den 10 april.

8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Blobfisken Kenny says:

    Den första bilden är väldigt fin🥰
    Det är väl henna på deras händer?

  2. Luisa says:

    Det är vacker bild!!! Men Jag tror att Ramadan måste skrivas med stor R??? Eller hur???

    1. 8 Sidor says:

      Hej Luisa!

      Nej, på svenska brukar vi
      inte skriva högtider
      med stor bokstav.
      Vi skriver påsk, jul, midsommar,
      ramadan och så vidare.

      /8 Sidor

  3. Anonymous says:

    Jag också fastar men Kristian börjar fastar idag ni kan inte koll på för det eller ni vet inte ? 8sidor

    1. 8 Sidor says:

      Hej!

      Den kristna fastan
      startade den 14 februari.
      Den avslutas på påskafton.

      /8 Sidor

  4. Luisa says:

    Ok! men jag skriver det så -eftersom jag är van med det från tjeckiska! Trevlig Ramadan till er på 8 sidor och till alla andra!🙂

  5. Anonymous says:

    Det är jätte finttttttttt 😃🥰😊💜💕🥳😍💙💚💛🧡❤

  6. Luisa says:

    Hoppas att Ramadan blir fin och att det blir lugn och bra atmosfär överallt! Hur mår ni på 8 sidor??? Har ni mat??? Hur mår du Bebbi Pegy???🥰

    1. 8 Sidor says:

      Hej Luisa!

      Vi mår bra här på 8 Sidor.
      Hur mår du, Luisa?

      Vänliga hälsningar från 8 Sidor

  7. Luisa says:

    Vad bra! Det är bra att veta att någon mår bra! Jag mår dåligt faktisk…både psykisk och har ont i magen…dessutom x saker bekymrar mig…hoppas att ni kan njuta av ramadans fin atmosfär…hoppas att Bebi är bra-hon är så sjuk…uf-trevlig ramadan till er!

    1. 8 Sidor says:

      Det låter tråkigt, Luisa.
      Hoppas du mår bättre snart.
      Trevlig ramadan till dig och din familj!

      Vänliga hälsningar från 8 Sidor

  8. Luisa says:

    Lyssna gärna på YOU TUBE:KIBARIYE -ach Istanbul-det är fin låt och man ser i klippen Istanbul…den är väldigt vacker!!!

  9. Luisa says:

    Tack ska ni ha! Hoppas att ni njuter av ramadan också! lyssna gärna på Kibariye!!!🙂

  10. Wasif says:

    Varför muslimer inte ater mat i hela dagen?Varför de inte blir hungrig?

  11. Anonymous says:

    Hej Wasif det är gammal tradition att fasta, innan Islam, Pyramid folk i Egypt brukade fasta också. Några bantar och fasta. Testa själv.

  12. Luisa says:

    Hoppas att det går bra för alla! Har ni tillräckligt mat bebi peggy?? Mår ni bra??? Kibariye sjunger så bra att man klarar inte lyssna flera gånger! jag har gåshud av henne…när man säger ramadan så man kan föreställa sig bara istanbul….ingen annat..

  13. A.J says:

    Fin artikel om Ramadan.2 saker, Ramdan inträffar olika pga det muslimska kalendern är 10-11 kortare ”vanliga” kalendern och inte pga plats

  14. Yousuf says:

    Hej 8 sidor
    Ni skriver fell
    “Det är lite olika datum
    för ramadan beroende på
    var i världen du bor.
    I Sverige är ramadan i år
    från den 11 mars
    till den 10 april.”
    Alla muslimer börjar fasta samma dag och firar Eid samma dag men det finns lite olika tid när man bryter och när man sluta äta så hoppas att ni vet detta är stämmer inte

    1. 8 Sidor says:

      Hej Yousuf,
      tack för din kommentar.
      Det verkar som
      att ramadan startar lite senare
      på vissa platser i år.
      Till exempel Indien och Bangladesh.

      Vi har ändå tagit bort
      den delen i texten nu
      för att göra texten enklare.

      Vänliga hälsningar 8 Sidor.

  15. Luisa says:

    Hej Allihop! Hur mår du bebi Peggy??? Har du tillräckligt mat hemma??? Har du din medicin??? Lyssnar du på Kibariye??? Hur många av er på 8 sidor har varit i Istanbul???? Trevlig ramadan till alla och glöm inte vad ör ramadans syfte!🥰🙂

  16. Luisa says:

    Hej! Hur går ramadan för journalisterna på 8 sidor??? Hur mår du Bebi Peggy??? Har du mat??? Hoppas att människor kan bli vänner igen nu i ramadan och konflikter minskar…trevlig ramadan till alla….😊🙂

  17. Luisa says:

    Är det bra med dig Bebi Peggy??? Har du mat och mediciner??? Trevlig ramadan till dig också!🥰

  18. Luisa says:

    Hej! Hur mår journalisterna på 8 sidor??? Jag har fråga-måste ni stänga kommentarerna after två veckor? Går det inte att göra undantag eftersom det är ramadan??? Hur har ni det på ramadan? Är det stressigt??? Hälsningar från M😊

    1. 8 Sidor says:

      Hej!
      Vi mår bra och det är inte mer stressigt än vanligt nu.
      Att kommentarerna stängs efter två veckor beror på att vi vill ha aktuella kommentarer.
      Men det kanske vi kan ändra på.
      Vi ska undersöka det.
      /8 Sidor

  19. Luisa says:

    Tack ska ni ha! Vad fin att ni mår bra! Alltså jag tror att om ni gör undantag så det kan bli bara till nytta! Dessutom det är inte många som skriver kommentarerna! Ramadan är viktig sak och i Sverige befinner sig stor mängd muslimer!

  20. Luisa says:

    Jag vill att dialog mellan muslimer och icke muslimer blir bättre! Jag vill också att ni svenskar har nånting av ramadan! Det är glädje och hoppas att alla bli vänner igen och konflikter minskar! Jag är kritisk till många saker men själv som muslim måste jag först tänka att göra gott!

  21. Luisa says:

    Ravim mellan muslimer och icke muslimer är stor i Sverige- I ONÖDAN-och vi alla måste stänga den! Jag skickar en fin låt från Kibariye-ACH ISTANBUL-så att alla kan lyssna och tänk i verkligheten hur alla andra har det…

  22. Luisa says:

    svenskar kan tänka hur känner sig muslimer här och muslimer måste undvika sitta hela tiden i moske och hjälpa samhälle på fötter! En muslim måste göra gott framför allt-inte be 24 timmar…

  23. Luisa says:

    Om ni journalisterna har frågor kring ramadan så fråga gärna…jag är inte professor men kanske jag kan svara om jag vet! Ha det bra-jag menar ni på 8 sidor och tack för fin svaret!

  24. Luisa says:

    jag vill bara säga till muslimerna att i Koran står att vi måste be.men inte hur och hur länge!!! Därför istället att be hela dagen är bättre om ni be kort-bara farz-och går ut och hjälper samhälle som har många problem.Folk är hungry och frustrerad…barn och unga mår dåligt…

  25. Luisa says:

    Hur mår du Bebi Peggy?? Har ni tillräckligt mat??? Är ni friska???🙂

  1. Kommentera