Sport

Bildgalleri

  1. Personer i publiken skjuter in raketer på planen på en match mellan IFK Göteborg och AIK. Foto: TT
  2. Maskerade fans på en match mellan Djurgården och IFK Göteborg. Foto: TT

Mycket bråk på matcher

Den 30 mars börjar
herrarnas allsvenska
i fotboll i Sverige.
På de matcherna
kommer mycket folk
för att heja på sitt lag.

Men ibland blir det
bråk på läktarna.
Förra året var det fler
allvarliga bråk än tidigare
i herrarnas fotboll.

Folk på läktarna sköt raketer,
eldade med rök
och kastade in saker
på planen, bland annat.

24 gånger blev det
så allvarliga problem
att poliserna var tvungna
att hjälpa till.

Ungefär hundra poliser
och vakter blev skadade
i bråk med fansen.

Det visar en ny undersökning.

– Klubbarna måste jobba mer
för att få bättre
ordning på matcherna.

Det säger Per Engström.
Han jobbar i polisernas grupp NOA
som har gjort undersökningen.

Ett problem är
att många fans gömmer
sina ansikten i luvor.
De maskerar sig.

– Det är olagligt
att maskera sig.
Maskerna gör det också
svårt för oss att stoppa
dem som gör brott,
säger Per Engström.

Han vill att de
som ordnar matcher
ska bli hårdare mot folk
som maskerar sig.

– Jag tycker att de
ska stoppa matchen
och tvinga folk på läktaren
att lämna matchen.
Så kan de visa
att det inte är okej att bråka,
säger Per Engström.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. 🐱‍👤 says:

    🐱‍👤 JAG TYCKER DOM SKA VA MYCKET HÅRDARE PÅ FOTBOLLMATCERNA.

  2. kolla inte på mitt namn says:

    Det är lite coolt med pyro, tifon och andra saker men att bråka och kasta in saker på planen är för mycket.

  3. OMPA LOMPA says:

    MFF supporter är jag och jag tycker pyro är fräkt men inte med bråk, det är ibland coolt när dom skjuter raketer men inte på andra.

    1. 8 Sidor says:

      Hej Ompa Lompa!

      När man skriver det så där,
      herrarnas allsvenska,
      då ska det vara allsvenska.

      /8 Sidor

  4. hattarfotbollhehe says:

    8 sidor kan ni svara på min kommentar pls jag vill ba säga att jag tycker att de matcherna går överstyr och det e inte roligt om folk skadar sig

    1. 8 Sidor says:

      Hej.

      Vi håller med.
      Det är inte roligt
      om folk skadar sig.

      /8 Sidor

  5. AUGUST EKHOLM NORDLUND says:

    ÄLSKAR PYRO SKROTA VILLKORSTRAPPAN

    Att polisen drar ner på mängden personer på ståplats är skandal länge leve svensk fotboll.

  6. Babian says:

    Men asså så kan man inte göra!! Ett spel är ett spel. Men det där mede masken. Frökensnusk använder ju alltid en sådan!!❤ men det är ett fotbollsspel asså ma borde ändå tänka lite.

    1. 8 Sidor says:

      Hej!

      En del personer som går
      och tittar på fotboll
      tycker om att elda saker,
      kasta saker och skjuta raketer.
      En del gillar också
      att bråka med personer
      som hejar på det andra laget.

      Hälsningar från 8 Sidor

    1. 8 Sidor says:

      Villkorstrappan är redan skrotad.
      Den försvann år 2021.

      /8 Sidor

  7. MACKAN says:

    IFK GBG BÄST!!!!!!!!!! PLUS DET ÄR NORMAL FOTBOLL PS:jag var på den matchen som var på bilden 💙😀😃

  1. Kommentera