Din vardag

Bildgalleri

  1. Folk släcker lamporna en timme under Earth hour. Många tänder ljus i stället. Foto: TT
  2. Hon släcker lampan. Foto: TT

Folk släcker lampor

På lördag den 23 mars
släcker många människor
sina lampor i en timme.

De släcker lamporna
klockan 20.30.
Lamporna är släckta en timme
fram till klockan 21.30.

Det är en protest för klimatet
som kallas Earth hour,
jordens timme.

– Den här timmen ska visa
ledare i världen att vi måste
göra något för klimatet nu.

Det säger Cecilia Stenström
på organisationen WWF.
Det är de som ordnar protesten.

Varje år brukar
nästan en miljard människor
i hela världen släcka lampor.

Protesten startade
för 17 år sedan i Australien.

Lamporna på kända byggnader
brukar också bli släckta.
I år släcker till exempel
slotten Drottningholm,
Gripsholm och Stockholms slott.
Djurparkerna Kolmården,
Skansen och Furuviksparken
släcker också lampor.

Ska du släcka lamporna?
Rösta i vår fråga.

MARIE HILLBLOM/8 SIDOR

[poll id=”55″]

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Regn says:

    Bra LED lampor drar kring 90% mindre med el än de traditionella glödlamporna, så då minskar elförbrukningen ordentligt. Så man kanske skulle ha lite information kring hur man kan energieffektivisera ihop med “Earth hour”. Potentialen kan säkert vara stor när det gäller energieffektiviseringar på många områden.

  2. Henrik Karlsson says:

    Tänker absolut inte släcka ner några lampor här hemma inte. Har led lampor som inte dra mycket ström alls. så nej här släcks inga lampor här inte.😊👍

  3. Anonymous says:

    Det ska jag göra.. det är romantiskt och mysigt med ljud 🥰

  4. Palmquist says:

    Absolut kommer jag och min familj att släcka lamporna i kväll. Detta är ju en gemensam handling för att uppmärksamma klimatet. För mig är det viktigt att visa mina barn att jag tillsammans med andra bryr mig om deras framtid och om klimatet. Jag har självklart också led lampor, men denna timme handlar inte om det. Tillsammans gör vi skillnad!

  5. Bebi Peggy says:

    Ingen på min gård gjorde det. Alla hade tänt de lampor de brukar ha tända. Min lampa på hyllan närmast fönstret inräknad.

  1. Kommentera