Sport
Mats Larsson tog silver i sprint. Foto: Lee Ji-Man/Scanpix

Medalj direkt i VM- men fall i stafetten

Mats Larsson tog en silvermedalj
i sprintloppet i VM.
Han visade att lagledarna
gjorde rätt som lät honom
åka sprinten.
Mats tog Sveriges första medalj
i världsmästerskapet.

OS-mästaren Björn Lind
var nära att knipa bronset i tävlingen.
Men han orkade inte ta
sig förbi norrmannen
Eldar Rönning.
Jens Arne Svartedal från
Norge vann VM-guldet.

För de svenska damerna blev det
ingen medalj i sprint.
Anna Dahlberg åkte bäst och blev fyra.
Lina Andersson orkade inte hänga
med och slutade sexa i finalen.
Astrid Jacobsen från Norge
vann guldet.

Men i sprint-stafetten på fredagen gick
det sämre för herrarna.
Björn Lindh och Peter Larsson
hade problem i semifinalen.
De fick kämpa för att hänga med i loppet.
Men på sista sträckan såg det ändå bra ut.
Sverige var med bland de första.
Då ramlade Peter Larsson och kom efter.
När han försökte komma ifatt ramlade
han igen och så var dagen förstörd.
Sverige blev sist i semifinalen.
Italien vann loppet.

Det svenska damlaget slutade
på fjärde plats i stafetten.
Britta Norgren och Lina Andersson
körde bra i finalen men de var inte nära att ta medalj.
Finland vann före Tyskland och Norge.

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

Inga kommentarer.

  1. Kommentera