Nya betyg i skolorna om några år
Om några år är det dags att lära sig nya betyg.
Godkänt, VG och MVG ska bort.
Regeringen föreslår att alla elever
ska få nya betyg.
Betygen ska vara A, B ,C, D, E och F.
Det högsta betyget är A.
F är sämst.
Den som får A, B, C, D och E är godkänd.
F betyder icke godkänt.
Den som skolkat för mycket får bara ett streck.
Det betyder att läraren inte kunnat sätta något betyg.
Utbildningsminister Jan Björklund
tror att barnen vill lära sig mer
om det blir lättare att få ett högre betyg.
När det finns fler betygs-steg blir det lättare
att klättra upp ett steg.
Det blir också lättare att ramla ner ett steg.
Regeringen vill att de nya betygen
ska börja användas på gymnasiet år 2010.
Året efter ska de införas i grundskolan.
Regeringen hoppas att de andra partierna ska gilla förslaget.
Annars finns det risk att de stoppar betygen
om de får makten efter nästa val.
8 SIDOR/TT
0 kommentarer
Inga kommentarer.