Sport

Bildgalleri

  1. Över 40 tusen människor sprang Göteborgsvarvet i år. Foto: TT
  2. Det var varmt på tävlingen. Många mådde dåligt i värmen. Foto: TT

En man dog i löpartävling

Det var mycket varmt
under tävlingen Göteborgsvarvet
den 17 maj.

Över 40 tusen människor
var med och sprang över två mil
i tävlingen.
Det var ungefär 25 grader varmt.

Minst 20 personer fick
stora problem av värmen.
En ung man dog.

Mannen var ungefär 20 år.
Hans vänner säger att han
var stark och att han hade
tränat inför tävlingarna.
Men mitt i tävlingen stannade
mannens hjärta.

Han fick vård på sjukhus
i flera dagar.
Men han dog.

Nu på lördag
ska Stockholm ordna
maraton.
Då kommer det också
att vara varmt.
Troligen blir det ungefär
20 grader varmt.

I ett maraton springer folk
42 kilometer.

De som ordnar maraton
säger att de har koll på vädret.
Men det måste vara
nästan 30 grader varmt
innan de tänker på
att stoppa tävlingen.

De säger att de kommer
att ordna duschar efter vägen
om det blir väldigt varmt.
Det kommer också att finnas
mycket att dricka längs vägen
för dem som tävlar.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

20 kommentarer

  1. Svenska är mitt favoritämne i skolan! says:

    De drack väl mycket vatten om de sprang när det var så varmt?

  2. troll face is happy says:

    folk säger att springa är bra.är det verkligen bra?

  3. Någon says:

    Det är inte dåligt att springa, det var värmen som var dålig.

  4. anonym says:

    min pappa sprang där och vi såg en kille som fick hjärtstopp typp 600 någonting meter innan mål, d va typ massa ambulanspersonal o sånt där

  1. Kommentera