Sport
Han springer jublande med armarna rakt ut.

Real Madrid vann finalen

De bästa fotbollslagen
i Europa spelar i tävlingen
Champions League.

I lördags var det final
i herrarnas Champions League.

Real Madrid från Spanien
mötte Borussia Dortmund
från Tyskland.
Matchen var på arenan
Wembley i London i England.

Det blev en spännande final.
Dortmund var länge det bästa laget.
De hade flest chanser att göra mål.
Men när det bara var
en kvart kvar av matchen
gjorde Real Madrid 1–0.

Det blev ett viktigt mål.
Några minuter senare
gjorde Real Madrid 2–0.
Sedan var matchen slut.

Real Madrids spelare
jublade över segern.

– Jag är så glad.
Det är så mycket känslor.
Jag kan knappt tro att det är sant,
sa Jude Bellingham i Real Madrid.

Det är femtonde gången
som Real Madrid vinner
Champions League.

8 SIDOR/TT

De har vunnit Champions League flest gånger
  • Real Madrid
    har vunnit 15 gånger.
  • Milan
    har vunnit 7 gånger.
  • Bayern München och Liverpool
    har vunnit 6 gånger.
  • Barcelona
    har vunnit 5 gånger.

Champions League
har funnits sedan år 1992.
Tidigare hette tävlingen
Europacupen.

Vad tycker du om nyheten?

39 kommentarer

  1. Real madrid fan says:

    men dortmund skulle göra mål men det var offside också real madrid är bäst

  2. Liverpool fan says:

    man visste att real madrid skulle vinna 🥇 men men jag kan inte ändra det:(

  3. Den som sitter brevid Allan says:

    Real madrid e bättre, vem va de som vann final? Ska jag påminna dig

  4. Den som sitter brevid Allan says:

    Vi fuskar inte, erkänn ba att vie bättre din banan

  5. Anonymous says:

    🥰🥰🥰🥰🥰🤠😤😴😮😔😍😍😃😂😂

  6. DORTMUND!! says:

    OKEJ LYSSNA!! DORTMUND ÄR BÄST!! DET VAR REUS SISTA MATCH😭😭😭😭😭💔

  7. Anoymus2341 says:

    Real Madrid har varit bra den här säsongen de har Vinicius jr Bellingham rodrygo också de är etc super bra lag

  8. Zakaria slättgårdsskolan says:

    Hej 8 sidor kan ni skriva om fortbolspelsrna som gjorde mål och vem var man of the math

  1. Kommentera