8 Sidor

Bildgalleri

  1. Bengt Fredrikson gör färdigt 8 Sidors första sida. Foto: 8 Sidor
  2. Bengt och Martin på 8 Sidor visar änglar av pasta som du kan hänga i julgranen. Bilden är från år 2022. Foto: 8 Sidor
  3. Bengt Fredrikson vid Öresundsbron när den blev klar år 2000. Han skrev om den nyheten i 8 Sidor. Foto: Erja Lempinen

Åtta frågor till Bengt

Bengt Fredrikson har
jobbat på 8 Sidor i 25 år.
Nu slutar han.
Han ska bli pensionär.

Bengt, du har jobbat som journalist
i nästan hela ditt vuxna liv.

Varför ville du bli journalist?

– Det var egentligen inte meningen.
Jag ville bli fotograf.
Men det fanns ingen skola
som passade just då.
Då testade jag en skola
för journalister i stället.
Där fattade jag direkt
att det var rätt för mig.
Nu har det gått
mer än 43 år sedan dess.

Hur känns det att du
ska sluta på 8 Sidor?

– Väldigt konstigt.
Jag har ju åkt till 8 Sidor
varje morgon i många tusen dagar.
Det är svårt att förstå att jag inte
ska göra det mer.
Men jag ångrar ändå inte
att jag ska bli pensionär.
Det är nog bra både för mig
och 8 Sidor.

Vilken nyhet minns du mest
från din tid på 8 Sidor?

– Tyvärr är det de hemska nyheterna
jag minns bäst.
Men jag väljer att minnas
när bron över Öresund blev klar.
Den förändrade Sverige.
Jag gjorde reportage från bron.
Jag fick komma upp överst
i en av de höga pelarna.

Du har skrivit nyheter
på lättläst svenska i 25 år.
Vad är det bästa med
att skriva på lätt svenska?

– Att många människor blir glada
för att de kan förstå krångliga saker.

Vad är det svåraste med
att skriva på lättläst svenska?

– Att göra en kort
och enkel text rolig att läsa.

Du har också skrivit
flera böcker på lättläst svenska.
Vilken bok har varit roligast
att skriva?

– En bok som heter Sveriges historia.
Det var en kul kamp att få plats
med allt som hänt
under 15 tusen år i en enda bok.
Men också min senaste bok om konst.
Den heter Varför konst?
Jag har skrivit den
tillsammans med Moa Candil.
Många tycker att modern konst
är något svårt.
Vi vill visa att konst kan vara lätt.

Varför är det viktigt med nyheter
och böcker på lättläst svenska?

– I en demokrati ska alla
ha rätt att få veta vad som händer.
Det får vi veta i tidningar och böcker.
Då är det viktigt att det också finns
böcker och tidningar som är lätta att läsa.

Vad ser du mest fram emot
nu när du ska sluta jobba?

– Att ha tid att göra allt jag vill göra
och inte hunnit med.

SARAH GREEN

Vad tycker du om nyheten?

37 kommentarer

  1. Luisa says:

    HM! Hoppas att din tid blir roligare och du har tid läsa fina böcker! Men vill du inte stanna längre??? Hälsningar från Milena

    1. 8 Sidor says:

      Hej Luisa!
      Och tack för omtanken.
      Jag trivs jättebra på 8 Sidor, men jag är 64 år och det är dags att ta det lite lugnt.
      Dessutom är det bra om det kommer någon yngre och piggare till redaktionen : )
      /Bengt

  2. Lya says:

    Jag läser 8 sidor varje dag två gånger eller en gång. Lycka till Bengt Fredrikson.

  3. Luisa says:

    HM! Ok-men vet du vad vill du göra nu??? Hoppas att du blir nöjd och hittar mer tid för annat! Ha det bra -M

    1. 8 Sidor says:

      Hej!
      Nu ska jag göra saker som jag inte kunnat göra när jag har jobbat.
      Det kan till exempel vara att göra saker jag plötsligt får lust med utan att planera i förväg.
      /Bengt

  4. Ernie Söderlund says:

    Tack Bengt!

    Jag har läst 8 sidor varje dag i mer än 15 år, och det har hjälpt mig mycket att lära mig svenska. Jag har ochså läst din bok, som var väldigt intressant. Ha det kul!

    1. 8 Sidor says:

      Hej Ernie!

      Roligt att höra att du har haft nytta av det jag skrivit.
      Det är fint att veta när jag ska sluta.
      /Bengt

    1. 8 Sidor says:

      Hej!

      Jag kommer att sakna 8 Sidor, men jag är säker på att jag kommer att njuta av all tid jag får.
      /Bengt

  5. Linda jangenteg says:

    tack för allt bengt
    och njut av tiden som pensionen
    och om du har barnbarn så ta med dem ut och köp glass och om du har några intressen så ta del av dem
    mvh linda 😀

    1. 8 Sidor says:

      Tack Linda!
      Jag lovar att njuta.
      Men barnbarnen får jag vänta på. Jag lovar att bjuda andra på glass.
      /Bengt

  6. Maryam says:

    Hej Bengt!
    Jag önskar dig all lycka till i din nya fas i livet och tackar för din flit och dedikation genom åren.

  7. Henriqq says:

    Bara i år hittade jag 8 sidor för mig själv. För några månader sedan. Jag är inte svensk, men jag lär mig svenska. Tack. En bra hemsida och en bra tidning.

  8. Anonymous says:

    Tack Bengt.
    Jag önskar lycka och ha en glad och fin pension tid.
    Jag har lärt mycket här.
    Lycka till i nya rutiner för din liv.

    1. 8 Sidor says:

      Hej!
      Tack.
      Och det är roligt att du har haft glädje av mitt och vårt jobba här.
      /Bengt

  9. anonym says:

    det kunde att jag blivit en journalist flicka men det var underligaste något att jag bli bort länge långt om det yrket som tycker det .just nu jag hittar mig själv med ,

  10. dawit says:

    jag läste mer 7 år den sida , jag är väldigt stolt över dig o er ‘ jag säger tack så mycket och lycka till dig och trevlig med alla familjer nästa sitt livet.

  11. Lin Bengtsson says:

    8 sidor har hjälpt mig mycket både på svenska som språk och att följa med vad som har hänt runt omkring.
    Tack för alla fina jobb som du har gjort.
    Enjoy your new journey of life!

  12. Luisa says:

    HEJ! Hur mår du Bengt? Varför ni suddade mina kommentarer? Jag tror att det är missförstånd…jag önskar dig allt gott och hoppas att dialog kommer vara mer flytande…ha det bra allihopa! M🙂

  13. dawit says:

    var du en sammanarbetade med dina kollega litar du på att dina kollegor är på din plats och arbetar som du gör 🥰

  14. AnnA says:

    Ha det bra och sköt om dig, Bengt! 😎 Jag vill läsa din “Sveriges historia”, jag hade redan beställt den 😃.

  1. Kommentera