Sport
Tre kvinnor visar sina medaljer.

Idrottare vill ha mer pengar

Det blev tre svenska medaljer
i årets Paralympics.
Det är färre medaljer jämfört
med tidigare Paralympics.
För 20 år sedan
tog svenska idrottare 21 medaljer.

De få medaljerna i år beror på
att de svenska idrottarna
får för lite stöd och pengar.
Det säger de svenska idrottarnas ledare,
Niclas Grön.

– Fortsätter det så här
kommer färre svenska idrottare
kunna vara med och tävla,
säger Niclas Grön.

De svenska idrottarna
har inte råd att träna på heltid.

– Vi tävlar mot folk
som tränar på heltid
och som har gott om pengar.
Det har inte vi.

Det säger Anna Benson
som tävlar i skytte.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

4 kommentarer

  1. Anonymous says:

    Ukraina tog 82 medaljer.
    Så jag tror inte att antalet medaljer beror på hur mycket pengar man får.

  1. Kommentera