8 Sidor
De sitter bredvid varandra och pratar. En av dem har en mikrofon i handen.

Många behöver lättläst

Therese Wappsell
kämpar för att människor
med intellektuella
funktionsnedsättningar
ska kunna bestämma
över sina egna liv.

Hon är med i Sveriges
råd för mänskliga rättigheter.

Hon jobbar också
för organisationen FUB.
Therese Wappsell har själv
en intellektuell
funktionsnedsättning.

Både hon själv
och många hon känner
behöver information
och nyheter på lätt svenska.

Therese Wappsell
läser nyheter på 8 Sidors sajt.
Det hjälper henne
att förstå världen.

– Det är svårt för mig
att veta vad som händer
om jag inte kan läsa
nyheter på lättläst svenska.
Andra sajter med nyheter
har för mycket text.
Det är för rörigt för mig,
säger hon.

Therese Wappsell tycker
att politiker och myndigheter
borde bli bättre på
att skriva information
på lätt svenska.

– Det borde finnas på deras
första sidor på internet.
Vi ska inte behöva
klicka runt och leta.
Vi är många som behöver
information på ett lättläst språk,
säger Therese Wappsell.

SARAH GREEN/8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

12 kommentarer

  1. Jag får reda på nyheter genom att läsa 8 sidor och kolla på Lilla aktuellt. says:

    Det är viktigt att man kan få reda på vad som händer, till exempel genom att läsa 8 sidor. Och det är viktigt att ALLA kan läsa nyheter.

  2. anonym says:

    det finns det vackraste bibilioket i uppsala ,det är litet snyggt och pliktigt bibliotikt som om jag tror . jag tycker att ha samma det och på sa.ma plats.

  3. anonym says:

    tillverk! samma det biblioteket med vit snö och tta det i smålad Akadimitet ASfi

  4. Linda jangenteg says:

    jag tycker att 8 sidor är bra och bäst dess utom är den lättläst som man förstår vad som skrivs i den det gör man inte i expressen eller aftonbladet
    mvh linda

    1. 8 Sidor says:

      Tack Linda,
      vi blir glada att höra det!

      Hälsningar 8 Sidors redaktion

  5. lina says:

    jag tycker att det är bra för dem som har svårt att läsa mycket text😀😀 jag själv har inte svårt men min kompis har det och jag tycker 8sidor är väldigt bra!!det är väldigt bra och lättläst

    1. 8 Sidor says:

      Hej Lina!

      Tack för att du läser 8 Sidor!

      Vänliga hälsningar från 8 Sidor

  6. Eddy says:

    Hej 8 sidor
    Jag lär mig Svenska här I Belgien
    Det är viktigt att lära på lätt svenska
    Vi köpte 2 böcker

    Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
    I lätt och normale svenska

  7. Helena says:

    För mig är det väldigt bra att kunna läsa och förstå vad som står i nyheterna. Därför är 8 Sidor ett superbra alternativ. tack så mycket.

    1. 8 Sidor says:

      Hej Helena!
      Vad roligt att höra
      att du gillar 8 Sidors nyheter.
      /Hälsningar 8 Sidor

  1. Kommentera