Sport
Han står med ryggen åt fotografen. Han håller händerna för ansiktet.

Så slutade allsvenskan

I helgen var det
de sista matcherna
i damernas och herrarnas
allsvenska i fotboll.

Det var redan klart
att laget Rosengård
från Malmö vinner
guld för damerna
och Malmö FF för herrarna.

Mest spännande var det
i botten av herrarnas
allsvenska.

Nu är det klart att
Västerås och Kalmar blir sist.
De får inte spela
i allsvenskan nästa år.
De måste spela
i den lägre serien superettan.
Degerfors och Öster från Växjö
blir nya lag i allsvenskan nästa år.

Det blev också klart
att Värnamo måste kvala.
I kvalet ska de spela
mot Landskrona Bois
från superettan.
Vinnaren får spela
i allsvenskan nästa år.

I damernas allsvenska
måste AIK från Stockholm
kvala för att få stanna kvar.
De ska spela mot Umeå i kvalet.
Kif Örebro och Trelleborg
blev sist och åker ur allsvenskan.

Herrarnas allsvenska
är mycket populär.
I år gick fler än
någonsin på matcherna.
Det var ungefär
11 tusen personer på varje match.
Totalt såg över 2,5 miljoner
människor en allsvensk match.

LARS SJÖSTEDT/8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. galssögon says:

    Jag gjorde om Malmö vunnit i Final spela med lag en Sverige
    Bästa Sverige lag heter malmö .

  2. Fotboll är bäst says:

    Hej 8sidor, vad är eran favorit lag?
    Svara snälla!

    Mitt är Ac Milan

  1. Kommentera