Sverige
En kvinna håller i en röd varukorg.

Priserna på mat ökar igen

Priserna på mat ökar igen.
Under januari ökade
priserna på mat mer
än vad de gjort någon månad
sedan mars år 2023.

– Priserna ökar på många saker,
säger Ulf Mazur.

Han jobbar på Matpriskollen.
Organisationen har undersökt
priserna på 44 tusen olika saker.
Ungefär en tredjedel av sakerna
har blivit dyrare.

I januari har priserna ökat mycket
på kaffe, juice av apelsiner
och kakao.
Sylt, tomater och paprika
har också blivit mycket dyrare.

Priserna på mat kommer att
fortsätta att öka
ganska mycket de närmaste
månaderna säger Ulf Mazur.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

21 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    😠 När ska det bli ett slut på dessa höga matpriser? Precis allt har blivit dyrt. Inte bara maten.

  2. mia says:

    tycker det är hemskt barnfamiljer har det tufft lika är det med pensionärer

  3. Morad says:

    Regerings och politikers FEL ! man blir trött på det här, jag kan inte hitta ett jobb och allt kommer fortsätta bli dyrt? politiker med sina lögner och okompetens!😠😠

  4. Vine says:

    Varför blir det ännu höga priser till maten?! Det är orättvist! Tänk om en person har kommit till en affär och ville köpa en sak, men man kan inte längre eftersom en pack av bröd kostar över 50kr!

  5. Luisa says:

    Hej Murat! Hur gammal är du??? Var bor du??? Har du mat och pengar? Lycka till med att klara skaffa en bra arbete…hoppas att det blir bra!!!🙂

  6. Luisa says:

    HEj VINE! Det är katastrof…vi bor i Bunkeflostrand och här är priserna jättehöga…så min köper allt i stan…inget är billigt faktisk här…potatis 20 kronor kilo, kaffe 81, godis 119 kilo, en små låda med mini tomat 41 sek….hm faktisk det är jättejobbigt…en påse pasta 14 kronor…(det kostade 7 kronor)

  7. mm2 lover says:

    nah jag har inte märkit nåt och försesten spela mm2 det är bässsst

  8. Luisa says:

    Priserna är jättehöga…det är katastrof…bröd kostar mycket också…vad synd…

  1. Kommentera