Sverige
De står bredvid blommor och ljus. Många andra människor står bakom.

Kungen besökte skolan

På onsdagen åkte kungen
och drottningen till Örebro.
De besökte
Campus Risbergska skolan.

Det är skolan där
minst elva människor
blev skjutna till döds
på tisdagen.

– Vi är väldigt chockade över
vad som har hänt.
Vi vill visa vårt stöd,
sa kung Carl Gustaf.

Folk i Örebro har tänt
ljus och lagt
blommor utanför skolan.
Människor i hela landet
är ledsna och oroliga.

Kungen sa att han
tänker på alla som har
det jobbigt och är ledsna nu.

– Men de är inte ensamma.
Tillsammans kan vi
hjälpa varandra.
Hela Sverige är i sorg i dag,
sa kungen.

På många skolor i Sverige
har elever och personal
pratat om det som hände.

På flera ställen i Örebro
kan människor få hjälp.
I Hagakyrkan, i konserthuset,
i Café Brickan, i Folkets hus i Vivalla,
på träffpunkten Oxhagen
och i 52ans fritidsgård
finns människor att prata med.

Behöver du också prata
om din oro med någon
finns tips i rutan nedanför.

8 SIDOR/TT

Hjälp vid oro

Att känna oro när det
händer hemska saker är vanligt.

Det kan kännas lättare
om du pratar med någon
om din oro.

Prata med en person
du känner dig trygg med.

Det finns också olika organisationer
som du kan prata med:

  • Barn och vuxna kan prata
    med organisationen Bris.
    De har nummer 116 111
  • Jourhavande medmänniska
    har nummer 08-702 16 80
  • Anhöriglinjen har
    nummer 0200-239500
  • Jourhavande präst i Svenska kyrkan
    svarar efter klockan 17 och hela natten.
    Ring 112 och fråga efter
    jourhavande präst.

Vad tycker du om nyheten?

21 kommentarer

  1. mia says:

    tycker det är fint av kungaparet att åka ditt och hedra offren .vi människor måste vara rädda om varandra..,vi måste sprida kärlek och inte hat. hat skapar bara hat.

  2. Anonymous says:

    Jag känner mig dåligt om det ,de gick bara på skolan och sedan död ! Hoppas att regeringen kan bryr sig mer om trygghet om folket !

  3. Anonym says:

    Det är vad händer när regeringen sprider rasism. Sluta döda invandrare. De kom till Sverige för att känna sig trygga.😔

  4. anonym says:

    vad har de stackars barnen gjort för att få dö? 😭😢 stackars deras föräldrar.

  5. Luisa says:

    MIA-samhälle är inte kärleksfull!!! Tyvärr-det är varje dag min man bärättar hemska historier-det synd om mannen som gjorde det och synd o offer också! Kung har inte aning vilket dåligt och toxisk samhälle han representerar…jag träffade bara en kärlksfull människa och det var min granne Vivi…

  6. Luisa says:

    Kungen och statsministr måste går ut och titta vad är fel! Det går inte så vidare faktisk…alla är elaka…det finns inte längre svenska folket…det finns bara zombie…jag är tre barns mamma och jag uppfostrade tre fina barn som är omtänkasamma och den mannen

  7. Luisa says:

    var ensam…om hans granne eller någon bryr sig om honom så han sysslal idag med annat…min man sade det tio år sedan:”eger onlar iyi davranmasa genglere ve cocuklara o zaman görecekler”…så ni kan googla allihopa och översätta ….😔

  8. Luisa says:

    Kungen gillar sitt jobb ,jag är inte arg till honom direkt men statsministr måste bryr sig mer, han bara försvarar den dumma socialtjänsten-men ingen arbetar, ingen och samhälle går åt helvete! Jag äe besviken på mäskligheten…men jag gav tll denna dumma samhälle tre vackra barn…

  9. Luisa says:

    Jag tycker att händelse är väldigt sorgligt och framför allt ONÖDIGT!!!

  10. Gloria says:

    Jag så ledsen jag vet inte om jag kommer att glömma det situationen, det är svårt för mig att känna trygghet på skolan igen.

    1. 8 Sidor says:

      Hej Gloria,
      var du också elev på skolan?
      Om du vill får du gärna mejla
      8 Sidor och berätta mer.
      Vår mejl är: 8sidor@8sidor.se
      /Hälsningar 8 Sidor

  1. Kommentera