Sverige
De står vid ett bord med mikrofoner.

Poliserna om mördaren

I tisdags hände
det värsta massmordet
i svensk historia.
Elva människor blev skjutna
till döds på en skola i Örebro.
Skolan heter Campus Risbergska.

Poliserna tror att de vet
vem den misstänkta mördaren är.

Den misstänkta mannen
är en av de döda.
Poliserna hittade mannen i skolan.
Då var han redan död.
Poliserna tror att han sköt sig själv.

Runt honom låg tre vapen.
Han hade tillstånd
att han fick ha dem.
Det säger poliserna.

Mannen är inte känd av poliserna
sedan tidigare.

Flera tidningar har skrivit
mannens namn.
Men poliserna vill ännu inte
säga om det stämmer.
De väntar på svar på prover
för att vara helt säkra
på vem mannen är.

Poliser har också undersökt
mannens lägenhet i Örebro.
De söker efter svar
på varför mannen gjorde morden.

Poliserna säger att mannen
har haft med skolan att göra
innan han sköt.
Men de har inte berättat på vilket sätt.

Poliserna tror att mannen var själv
när han sköt i skolan.

Nu fortsätter polisernas undersökning.
De tittar på filmer från skolan
och lyssnar på ljud som folk spelat in.
De pratar också med människor
som var där.

– Vi vill kunna ge
människor ett svar
på varför han sköt.

Det säger Kristoffer Zickbauer
som är med och leder
polisernas undersökning.

8 SIDOR

Massmordet i Örebro

Så här berättar poliserna om massmordet
tisdagen den 4 februari:

  • Larmet kom till poliserna
    klockan 12.33.
    Någon sköt på skolan
    Campus Risbergska i Örebro.
  • Fem minuter senare
    var de första poliserna på platsen.
  • När poliserna gick in i skolan
    var det mycket rök.
  • Någon med gevär
    sköt mot poliserna inne i skolan.
  • En timme senare hittade poliserna
    den misstänkta mördaren inne i skolan.
    Han var död.
    Han ska ha skjutit sig själv.
    Runt honom låg tre vapen.
Poliser vid skolan.
Poliser vid skolan. Foto: TT

Vad tycker du om nyheten?

19 kommentarer

  1. Ska man lita på Median 🤔 ?! says:

    Men om man är inte så , då vi ska avvakta och analysera och vi måste undersöka det med flera psykolog ….o.s.v

  2. Erik says:

    Varför vill folk dö I Sverige och jag var i Sverige i 16 år ni kan inte göra så till sverige det är inte alls roligt att döda folk på skolan i örebro 💔😠

  3. Ska man lita på media 🤔 ?! says:

    På Media är det sådär nu för tiden , och det är ganska överallt i hela världen , Om en mördare eller massmördare heter Mohammad , Ahmad, …eller liknande , då kan de kalla det direkt en terrår attack , och det behövs inte att avvakta för att se om personen är frisk eller inte , alltså psykiskt , men…
    läs min andra kommentar

  4. Polisen Kollega 61 says:

    Vi kommer snart bli säkra vem som hade gjord det här brottet och vi ska göra svergie särare

  5. bababoyyy says:

    jätte synd att man skjuter på skolor. man ska inte göra det. om man tycker det ät kul att skjuta i skolor är man nästan ett cykfall

  6. Regn says:

    Gärningsmannen hade halvautomatiska “militära” vapen. Dessa vapen legaliserades för 1-2 år sedan. Motiveringen var att de skulle användas vid jakt och att det skulle minska djurplågeriet, vilket bland annat Naturvårdsverket ansåg. Dessa vapen verkar kunna användas för att t ex skjuta en älg på 200-300 meters avstånd.

  7. Beteg says:

    Det var fruktansvärt händelser i Örebro. Frågan är varför den här mannen hålla så många vapen? Samhället måste leva I trygg situation, så vapen måste tillhör eller tillstånd för de som är skyddar vår Samhället inte folk som är knepigt i sina dagliga livet. Det är en stor utmaning på framtiden till polisen.

  1. Kommentera