Sverige
En tecknad bild från rättegång. Kvinnans rygg syns bakifrån.

Hon sålde barn som slavar

Den 3 augusti år 2014
attackerade gruppen IS
staden Sinjar i Irak.

I Sinjar fanns människor
från gruppen yazidier.
Terroristerna i IS
tog många yazidier till fånga.

IS avrättade de män och pojkar
som inte bytte tro till islam.
IS tvingade de andra
att arbeta eller att bli
soldater för IS.

Kvinnor och flickor
såldes som slavar i Syrien.

IS attack på yazidierna
var ett folkmord.
Det säger organisationen
Förenta nationerna, FN.

På tisdagen dömde
Stockholms tingsrätt
en 52-årig kvinna
från västra Sverige
till tolv år i fängelse.
Kvinnan heter Lina Ishaq.

Domstolen säger
att Lina Ishaq var med
i IS folkmord på yazidierna.

Lina Ishaq hade
sex barn och tre kvinnor
i sitt hem i staden Raqqa
i Syrien.
De var yazidier.
Lina Ishaq sålde kvinnorna
och barnen som slavar.

Domstolen dömer Lina Ishaq
för brotten

  • folkmord
  • grov krigsförbrytelse
  • brott mot mänskligheten.

Det är första gången
som någon i Sverige
blir dömd för brott
mot mänskligheten.

Lina Ishaq säger att hon
var i bostaden i Raqqa.
Men hon säger att det var
någon annan som använde
kvinnorna och barnen
som slavar.

Lina Ishaq är redan i fängelset.
Hon är dömd för ett annat brott.

8 SIDOR/TT

Terrorgruppen IS
  • Terroristerna IS, Islamiska staten,
    är en grupp som vill ta makt
    i världen med terror och våld.
  • IS vill att alla ska tro
    på en sträng form av religionen islam.
  • De vill styra med stränga lagar.
  • IS har funnits sedan ungefär år 1999.
  • IS blev kända år 2014
    när de krigade i Irak och sedan i Syrien.
  • Under kriget i Syrien dödade de
    många tusen människor.

Vad tycker du om nyheten?

20 kommentarer

  1. Jian says:

    Bör Sverige lämna henne tillsvidare i fängelse för att om hon kommer ute så hon ska gör samma

  2. Katrin says:

    Bara en människa som inte hade några moraliska principer kunde göra det. Synd att hon fick asyl i Sverige. Ska hon utvisas till hemlandet?

  3. حمد حسين المصري says:

    Bara en människa som inte hade några moraliska principer kunde göra det. Synd att hon fick asyl i Sverige. Ska hon utvisas till hemlandet?

  4. Människa says:

    Hej 8 Sidor!

    Fixa gärna den sista delen i rutan “Under kriget i Syrien dödade de
    många tusen människor dog.”.

    Tack!

  5. mia says:

    denna kvinna borde straffas hårt för detta. varför ska hon sitta i svenskt fängelse?och vi skattebetalare ska försörja henne.tycker att hon borde skickas till ryskt fängelse torr bröd och skitigt vatten.

  6. Ä says:

    Turkiet använde också IS för att bli av med Yazidier som är kurder.
    Turkiet styr Syrian nu indirekt.

  7. Milly says:

    Så hemskt! Hur kan man ens göra såååå. Hon borde vara dömd till livs tid fängelse. Håller ni med mig.😭😭

  1. Kommentera