Sverige
Två foton sida vid sida. En bild visar ett inramat fotografi på Bassam. Den andra bilden visar ett rött pappershjärta bland ljusen som folk tänt för offren.

Bassam och Elsa dog i Örebro

Tio personer blev dödade
i skjutningen på skolan
i Örebro.
Sju var kvinnor, 
tre var män.

Två av dem som dog
hette Bassam Al Sheleh
och Elsa Teklay.

Bassam Al Sheleh
var 48 år och pappa
till två barn.

Han kom till Sverige
från Syrien för några år sedan.
Han studerade svenska
och jobbade samtidigt
som kock på en restaurang.
Det berättar Bassams vänner
för tidningen Aftonbladet.

Många tyckte om honom,
berättar vännerna.

– Han välkomnade alltid alla.
Det var något med hans glädje.
Han var alltid så glad
över att gå till skolan.
Han ville lära sig bättre svenska
och komma in i samhället.

Det säger Bassams vän Alexsandra
till tidningen Aftonbladet.

Elsa Teklay var 32 år.
Hon kom från Eritrea år 2015.
Det berättar tidningen Aftonbladet.

Elsa hade man och fyra små barn.
Hon jobbade med gamla
och som kontaktperson
för personer med funktionsnedsättningar.
Samtidigt studerade hon
till undersköterska.

– Elsa var allt för mig.
Hon var hopp, ljus och kärlek.
Nu känns det bara mörkt.

Det säger Elsas man
Simret Tekie till Aftonbladet.

Simret Tekie bor i Italien.
Han skyndade sig till Sverige
när han hörde vad som hänt.

Vänner till Elsa berättar
att hon jobbade mycket
för att tjäna tillräckligt med pengar
så att hennes man skulle kunna
komma till Sverige.

Hon drömde också
om att bli läkare.
Det skriver tidningen Aftonbladet.

8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

8 kommentarer

  1. Elsa lindborg says:

    jätte synd att en sån sjuk man kunde inträfffa en sån hemsk händelse 😔😔

  2. Anonym says:

    Jag kommer också från Eritrea men tycker synd om henne, de andra som dog och släktingar till dom som dog. 😔😢

  3. 💔💔💔💔 says:

    Kag har ingen ord att beskriva den sorgen💔💔 barnen saknar sin mor och far 😭😭 och de fru och man saknar sina kärlek.💔💔 hur jobbigt jag sönder mitt hjärta när jag tänker de barnen 💔 hur de kan sorge😭 vila i frid 🕯🌹

  4. low taper fade guy says:

    han har level 10 gyatt och största jawline jag någonsin sätt och hans barber hade gett en looow taper fade. And you know what’s still massive looow taper fade. Jag gillar pontus rasmusons mamma och cp farsa. Och CaseOHs morsa som väger lika mycket som jordklotet

  1. Kommentera