Sverige

Bildgalleri

  1. Polisbilar utanför skolan i Örebro där morden hände. Foto: TT
  2. Nicklas Hallgren är chef för poliserna i Bergslagen. Foto: TT

Poliserna om varför han sköt

Det har gått en vecka sedan
35-årige Rickard Andersson
sköt ihjäl tio personer
på Risbergska skolan i Örebro.

Varför gjorde han det?
Det vill alla veta.

De flesta av dem som dog
var födda i andra länder.
Många är därför rädda
för att mördaren var rasist.
Poliserna har än så länge
inte hittat bevis för det.

– Det stämmer att flera döda
är födda i andra länder.
Men vi kan inte se att
det är därför som de blev dödade.

Det säger polisen Nicklas Hallgren.

Rickard Andersson gick till skolan
och sköt fler än 50 skott.
Poliserna tror inte att mördaren
hade en plan för vilka personer
han skulle skjuta.

Örebro kommun
säger att flera av de som dog
jobbade på kommunens socialtjänst.

Poliserna tror att
morden har att göra med
att Rickard Andersson
tidigare varit elev på skolan.

– Det är den enda anledningen
som vi kan se just nu
till varför han valde
just den här skolan,
säger Hallgren.

Poliserna undersöker också
hur mördaren kunde ha pengar
till att köpa vapen och skott.

Rickard Andersson
levde mycket ensam.
Han hade väldigt lite pengar
och nästan ingen kontakt
med andra människor.

Poliserna undersöker
fortfarande vad mördaren
brukade göra på internet.
Den undersökningen
är inte klar än.

De svenska poliserna
får hjälp av andra experter
inom polisen från Europa
för att undersöka
mördarens pengar.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

22 kommentarer

  1. ? says:

    Hur långt tid kommer det att ta innan dom vet hur han fick pengar?
    Varför valde han att skryta just dom?
    Kommer han få straff?
    Och hur länge?😔❤

  2. Frihet för Alla i Världen says:

    Jag tycker att HAN är både terrorist och rasist .
    det är tydligt att han dödade folk som har en bakgrund frång andra länder.

  3. Kamila says:

    Han var absolut rasist, men tyvärr några fattar inte de vill gömma det här. De säger att han var ensam, det kan inte vara sant. Jag känner flera personer som är ensamma, men de har aldrig tänkt att döda någon. Isf vi kommer aldrig förlåta rasisterna. 😢😢

  4. Vad synd says:

    Det är tydligt och klart han är rasis hörde inte vad han säger när skottdem💔💔💔

  5. Amir says:

    Någon som sover kan lätt väckas. Men när de låtsas sova kommer de inte att vakna (de har lurat sig själva). Folk är inte dumma!!!

  6. Anonymous says:

    Om han har inte pengar hur fick han pistolen det kostar mycket ja han är rasist han dog många folk från andra länder det finns ingen riktig svenska

  7. Hallåa says:

    Verkar som “något gått emot han🤔då jävlar ska dom få se,,, stackars oskyldiga människor,som fick betala med sina liv😔🧸♥️♥️

  8. Jag vill Fundera lite says:

    Man undrar lite 🤔
    Om det var någon t.e.x heter Ahmad som gjorde det massmordet .

    Hur mycket tid tar det innan att media kallar den en terrår attack ? !! 5 minuter , en timme , 3 timmar …..?

    På det här fallet hörde jag ingen sagt att det är möjligen en terrår attack .

    Det är konstigt !!

  9. tina says:

    Den här typen av problem måste lösas i grunden För ett dussin år sedan hände sådana saker aldrig, och eleverna behövde inte oroa sig för säkerheten.Det här är inte en vapenfråga, det är inte en skolfråga, det är inte en säkerhetsvaktsfråga, vi måste hitta grundorsaken,För ett dussin år sedan, om du lämnade din cykel utanför, skulle ingen stjäla den

  10. medborgare says:

    varför säger ingen att det här va terrordåd? för att gärningsmannen va en svensk?

  11. Den coola ines says:

    Sorligt min mamma kännde rektorn och min pappa känner en som jobbar där
    😭❤️❤️❤️

  1. Kommentera