Sverige
Sjukhusets entré. Det är glasdörrar och många fönster.

Sjukhus har gjort mer fel

I höstas berättade
Akademiska sjukhuset i Uppsala
att de gjort fel
när de opererade 33 kvinnor.

Läkare på sjukhuset
hade opererat bort
livmodern på kvinnorna
fast det inte behövdes.

Nu har sjukhuset upptäckt fler fel.
De har hittat elva kvinnor till
som de opererat
fast det inte behövdes.

Läkare har tagit bort
också de kvinnornas livmoder.

Totalt är det nu 44 kvinnor
som läkare opererat fel.

– Vi vill be om ursäkt
till alla kvinnor
som varit med om detta.
Det borde inte kunna hända.

Det säger läkaren Johan Lugnegård
som är en av cheferna på
Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Kvinnorna har blivit opererade
efter att läkare trott
att kvinnorna hade risk att få cancer.

Men den expert som skulle titta
på kvinnornas prover
hade sett fel på proverna.
Kvinnorna hade inte risk att få cancer.

Sjukhuset säger nu att de har
ändrat sitt sätt att jobba
för att det inte ska bli fel igen.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

22 kommentarer

  1. Humsaan says:

    Jag såg precis en video där två muslimska sjuksköterskor i Australien sa till judarna att om de kommer till vårt sjukhus kommer vi att döda dem. Det är hemskt.

  2. Ann says:

    Det finns allvarliga problem i svenska medicinska system. Det kommer inte bara från ledningssystem, reglering och personalbrist utan också från de system som vi har för att utbilda vårdpersonal. Jag upplevde detta förra året när jag förlorade mitt 5-åriga barn på grund av bristen på korrekt behandling i tid.

  3. Ann says:

    Om det finns någon i landet som skulle vilja undersöka problemen, kommer jag mer än gärna att ställa upp som frivillig för det.

  4. Jone Doe says:

    Det är så sjukhus tjänar pengar. Genom att göra onödiga operationer. Fler operationer innebär fler utbetalningar från försäkringsbolag. Hästläkare.

  5. Stanislav says:

    Jag kommer från Ukraina och jag kan säga att det här är standardpraxis i Sverige, om du är döende får du uppenbarligen ingen ambulans här, speciellt om du själv kom till sjukhuset, du måste vänta 5 timmar innan du får hjälp

  6. Stig helmer says:

    Katastrof juuuu! Hur kan man ens göra så, borde ju vara förbjudet. Och de som opererade borde skämmas och betala skadestånd 😤😤😭😠😠

  7. Luisa says:

    Katastrof! De måste betala skadestånd och byta läkare!!! Det räcker! Vård i Sverige äe katastrof!! Jag har ångest av det!!!

  1. Kommentera