Sverige
Rosor hänger på ett staket.

Flickor skyldiga till mord

Två flickor i tonåren
är skyldiga till mord
på en 14-årig flicka i Landskrona.
Det säger domstolen Lunds tingsrätt.

Mordet hände i somras.
Den 14-åriga flickan
åkte till Landskrona.
Hon trodde att hon skulle gå på fest.
I stället blev hon mördad
av flickorna som bjudit dit henne.

Flickorna säger att det inte
var meningen att döda 14-åringen.
De ville bara hämnas lite
för att 14-åringen sagt något elakt
om en vän till dem.

Men samtidigt hade flickorna
en grupp på internet
där de kunde chatta.
De döpte gruppen till RIP, Vila i frid,
och den 14-åriga flickans namn.

Den äldre flickan som blir dömd
är 15 år. Hon ska få vård
på ett särskilt hem för unga
i två år och två månader.

Den andra flickan är 13 år
och kan därför inte bli straffad.

8 SIDOR/TT

Så gick mordet till
  • De tre flickorna lärde känna
    varandra på ett hem för unga
    med problem.
  • De hade bestämt träff
    i ett område för tåg i Landskrona.
  • Före mötet hade de två flickorna
    stulit kniv och silvertejp i affärer.
  • Flickorna dödade 14-åringen
    för att hon kallat en kompis
    till den ena flickan
    för hora eller horunge.
    Det säger domstolen.
  • Flickorna högg 14-åringen
    med kniv mot hals och ben.
    De band fast henne med tejp.
    Allt våld gjorde så att hon dog.
Poliser står vid avspärrande band.
Poliser på platsen där flickan hittades. Foto: TT

Vad tycker du om nyheten?

20 kommentarer

  1. mia says:

    men så hemskt tycker inte man ska gå efter åldern. dessa borde låsas in för alltid. är man så gammal så vet man vad som är rätt och fel.

  2. Dannis says:

    Vid 13 års ålder borde han ställas till svars för vad han gjort och bör sättas i fängelse.

  3. Lotta says:

    Jösses, vad hemskt. 😢
    Jo, en 13-åring vet vad hon gör. Hon borde låsas in för lång tid framöver, liksom 15-åringen. Förstört både sina egna liv och den döda flickans familj. 😢

  4. namn says:

    ved du va hon står upp får hennes kompis för att tjejerna rättade henne så jag ser inget fel

  5. Ines says:

    Jag tycker inte att det är rätt att ta hänsyn till åldern när det gäller överlagt mord. De är mördare och de har redan bestämt sitt öde.

  6. Martın says:

    När en 13 årigt vet om din köns mogenhet så ska låsas in . Inte släppas på samhället.

  7. Ledsen person says:

    Gud vad sorligt. Det var ju bara ett ord. Man behöver inte mörda någon för det.
    😭😢😭

  8. S och N says:

    så synd att personer kan dö, så här allt vårt hjärta går till 14 åriga tjejen som blev mördad❤😔

  1. Kommentera