Sverige
Ett porträtt.

– Sluta säg ordet brukare

Eric Hedegård bor i Strängnäs.
Han har Downs syndrom,
en intellektuell funktionsnedsättning.
Han är med i organisationen FUB.

FUB jobbar för att personer
med intellektuella funktionsnedsättningar
ska kunna leva bra liv.

Nu protesterar Eric Hedegård
mot ett ord.
Ordet är brukare.
Ordet brukare kan vården använda
om personer som får hjälp.

Eric Hedegård vill stoppa ordet.
Tidigare bodde han
i ett av kommunens gruppboenden.
Då blev han kallad brukare
av personalen.

– Det är inte okej
att säga ordet brukare,
säger han till 8 Sidor.

Han tycker att ordet visar
att alla människor inte
blir behandlade lika,
fast det ska vara så.

– Ordet är hårt och obehagligt.
Säg mitt namn i stället
eller deltagare,
säger Eric Hedegård.

Han har tidigare blivit mobbad
för sin funktionsnedsättning.
Han har blivit mobbad med ordet.

Strängnäs kommun har hört
Eric Hedegårds protest.
De säger att de ska undersöka
om de kan sluta använda ordet.

I flera andra kommuner
har de redan bestämt
att sluta med ordet.

Det har hänt i kommunerna
Östersund, Lindesberg och Tingsryd.
Kommunerna har ändrat
efter att personer har protesterat.
Det rapporterar P4 Sörmland.

MARIE HILLBLOM/8 SIDOR

Ordet brukare
  • Ordet brukare började användas
    i Sverige på 1980-talet.
  • Ordet skulle användas i stället
    för ord som klient eller patient.
    Brukare skulle vara ett mer rättvist ord.
    Ordet blev allt vanligare
    för gamla personer
    som behöver hjälp.
    Och för människor med
    funktionsnedsättningar
    som behöver hjälp.
  • Sedan 2000-talet har
    allt fler börjat kritisera ordet.
    De tycker att det är ett opersonligt ord
    som inte känns rättvist.
  • Många vill hellre att kommuner
    använder orden boende,
    deltagare eller gäst.

Vad tycker du om nyheten?

98 kommentarer

  1. Tove says:

    Han Har Rätt Vi Med Funktionsvariation Ska Bli Behandlad Rättvist Inte Orättvist

  2. Eduardo Carvajal says:

    Mycket bra. Jag gillar inte heller det ordet. Då det låter som missbrukare som är ett annat ord som låter väldigt nedsättande för alkoholister.
    Det finns många ord som inte är roliga att höra. Som invandrare med

  3. Kicki says:

    Jag tycker brukare är ett neutral ord. Patient är ju sämre och dessutom fel. Vårdtagare också är fel.
    Ingen kallar ju oss för det förutom myndighetspost och sådant.

  4. Adnan says:

    Han har väldigt rätt så att jag håller med honom trost att jag tycker att hör orden som en del av människor som jobbar inom vad ” kunden ” hela fel att man kaller på andra människor sådan .

  5. Her says:

    Han får gärna komma med förslag på ett annat ord. I äldreomsorgen kallas de som brukar kommunens tjänster för brukare. Kunder kan man kanske använda

  6. J says:

    Problemet med att byta ord är att nästa ord snart får samma innebörd. Det handlar inte om ordet, utan vad man lägger i det. Om man så kallade brukare för nåt supersnällt, typ “blommor” så skulle det snart kännas konstigt också.
    Brukare är väl relativt neutralt än så länge, men vad vet jag.

  7. Eva says:

    Håller med, förbjud det. Ingen på Gruppbostaden där jag jobbar tycker om ordet varken, hyresgästerna eller personalen.

  8. Mirska v. Kraskowski says:

    Ja absolut. Brukare är ett hemskt ord. Det borde heta kund eller patient.

  9. Mia says:

    Håller med till 100% har aldrig tyckt om det ordet. Man säger namnet på personen och pratar man i andra termer så tycker jag det går alldeles utmärkt att kallas boende..
    För både äldreboenden bor och det gör funktionshindrade / funktionsnedsatta också, likväl som vi alla har ett boende.

  10. B-I herrsater in says:

    Han har helt rätt…mitt barn grät och trodde att hon var en missbrukare

  11. Franson says:

    Det är en mycket nedsättande syn på människor att använda ordet “brukare”. Mycket diskriminerande.

  12. Messi är bajs says:

    Jag vet inte vad brukare betyder men om någon blir mobbad av det ordet ska de barra ta por det

  13. Laila N says:

    I kommunen jag arbetade förut så var det också uppe att man skulle inte använda ordet ” brukare”.Sedan hände inget.Vet inte vad man skulle använda för uttryck istället?

  14. Gisela Stavne says:

    Bra, att du går ut med din protest, Erik!
    Ord kan betyda mycket…
    Brukare– förbruka…nästan som parasit…
    Och motsatsen?
    Kommunen?Givare? givmild?

  15. Inger Harneman says:

    Instämmer, jag tycker det
    är ett ett förfärligt ord för att man får hjälp!
    Ta BORT ordet Brukare!!!!!
    IH

  16. Camilla L says:

    Kan hålla med men det handlar om sekretess. Därför säger man inte namnet på personen.
    Vissa säger patienten, vårdtagare, andra brukare eller
    kund. Beroende på inom vad man jobbar med personerna som behöver extra stöd av något slag.

  17. Lisa Key says:

    I Lunds kommun fick deltagare på en daglig verksamhet igenom ordet “deltagare” istället.

  18. Åse says:

    Håller helt med. Det finns bara jordbrukare. Träffat en ung man , som redan när de ville att det skulle heta brukare, som hade träffat en tjej och då undrade han om hon skulle kallas missbrukare.?

  19. Patrik Ganhagen says:

    Jag jobbar själv inom social psykiatrin och tycker att ordet brukare är ett dåligt ordval. Jag tänker ordet boende är väl mer passande?. Alla är vi boende någonstans. Att det sen är personer som behöver lite hjälp i sitt boende är ju inget man måste trycka på när det pratas om en person.?

  20. Ida says:

    Heja dig ,jag jobbar på hemtjänsten och jag gillar inte heller order brukare. De borde inte användas. Håller med dig fullt ur!

  21. Lotta says:

    Det är bra diskussion.
    Ordet brukare finns med i Socialstyrelsens ord och begrepp.
    De ord som absolut inte passar är patient och vårdtagare. Hoppas FUB och andra organisationer för människor med behov av socialt stöd, omvårdnad kommer fram till bra begrepp.

  22. Luisa says:

    Han är jättegulligt! Hoppas att han känner sig inte kränkt i framtiden…❤

  23. Luisa says:

    Om jag förstå bra så när de kallar på honom så säger de BRUKARE…det är inte snygg-han har namn!!!🥰

  24. Anitha Cederlöf says:

    Rebecka undrade vad man skulle kalla honom ,han har ju ett namn ERIC ,hur svårt kan det va,stå på dig ERIC ❤️

  25. Kerstin says:

    Jag har hävdat samma sak i mer än 20 år!
    Ett nedvärderande ord, som inte borde finnas!

  26. Inger Öhman says:

    Jag har önskat länge att någon kreativ person skulle finna ett bättre uttryck. Ett positivt!

  27. Lovisa says:

    Jag tycker det låter kränkande med brukare . Man tänker gärna på missbruk osv . Ordet är inte fint det blir dålig klang över det hur man än säger . Använd Namnet man heter man behöver inte sätta epitetet. Och grupper på allt ..

  28. Ingrid says:

    Boende är det bästa hitills. Då pekas dessutom ingen ut. Boende är vi allihop, eller borde vara. Heja på Erik och vi alla.

  29. Marie-Louice says:

    Har heller inte gillat brukare. Så opersonligt. Talar man om flera i ett sammantag låter boende bättre. Menar man 1 person namn, boende eller hyresgäst eller kund.

  30. Tandsköterskan says:

    Tycker heller inte brukare låter bra. Låter som något som förbrukas likt ett material. Varför inte få vara en extrapersonal /kollega som alla andra människor får kallas In med mänsklig syn o fram med rättvisa till alla att vi är lika värda Heja Eric o alla andra!

  31. Daniela says:

    Alltid tyckt att ordet låter fel! Självklart ska ens namn användas!!! Bra gjort hejja dig! Hälsningar en distriktssöterska!

  32. Pershing Omaripasha says:

    Helt rätt, har själv känt så när jobbat inom LSS, men va gör man när alla tror sig veta bäst och jag var sommar vikarie Tim anställd

    Mycket modigt

  33. Cecilia T Enryd says:

    “Brukare” känns som parasit
    för mig..Ta in ordet – använd
    ASIAKAS,känns värdig för mig , någon som ÄGER frågan

  34. En norrbottning says:

    Jag håller med då ordet är från kommunist och nationalist tiden av socialister som ville göra sig av med folk med funktionsnedsättning. Det är ett nedsättande. Det är en vårdtagare vilket han är, använd hans namn tack. Han är en människa inte en sak. Det är respektlöst att kalla någon brukare både inom vården och socialtjänsten. Ursch!!

  35. Göran Berntsson says:

    Han har rätt. Ordet brukare ska inte användas överhuvudtaget. Det är nedvärderande mot alla när det används

  36. Ritva says:

    Har hela tiden tyckt att ordet brukare känns hemskt.
    Vad brukar man?

  37. Camilla Sandgren says:

    Helt rätt! Ordet brukare har en negativ klang. Jag använder person eller ungdom. Vägrar brukare.

  38. Maria says:

    Ordet kund tycker jag
    Passar bra
    Att vara brukare känns som något negativt ungefär som att vara en missbrukare

  39. Seija says:

    Jag tycker också att ordet är hemskt, som missbrukare. Använd kund eller beställare.

  40. Anna Nym says:

    Klienter var vi då jag började o tillfriskna. Fast jag var brukare av annat slag sk miss- sådan. Tydlig indikation på hur man förhåller sig. Man ska ha professionell relation, men känslomässigt distans tagande i termer o fackord e inte det.

  41. Michael Olsson. says:

    Ordet brukare borde förbjudas
    överallt.
    Det låter som en produkt och inte
    en människa.
    SKÄMS.

  42. Mats U says:

    Bra gjort, Eric! Vad är en brukare…? Alla är vi väl brukare av något. Bilister brukar våra vägar. Människor brukar vårt jordklot på olika sätt. Man kan inte särskilja en grupp av människor på det viset

  43. Marie says:

    Bra Erik, härligt att du säger ifrån!
    Jag tycker ordet är vidrigt, det måste bort.

  44. F says:

    Jag har själv en funktionsvariation och för mig känns det ok med ordet brukare.

  45. Berenike says:

    Jag håller med! Hos oss inom daglig verksamhet i Uppsala säger vi deltagare, även om ordet brukare tyvärr finns kvar i sammanhang som brukarundersökningen, brukarrådet och liknande. Jag hoppas att det kommer att ändras.

  46. Marina says:

    M. B
    Förbrukat fy,
    Dessutom Får man inte behandling man behöver för att överleva Solna karolinska Sj.. Hjälp huddinge k finns bara på papper..
    Borde få extra betalt till hjälp o fritid + matinköp. Mm.

  47. Simon b. says:

    Man borde kallas m namn.
    Nu får man inte post hem heller tänk på alla kan behöva hjälp. Det blir ingen som har jobb. Eller kanske spm i huddinge kommun, plocka sten o svält. Mb

  48. Jonas says:

    Jag har bott i Lunds kommun i Skåne för några års sen eller 11 års sen. Där blev man ofta kallad för brukare. Jag personligen tycker om ordet klient. För vi behöver servis och stöd till att leva ett så normalt liv som möjligt.

  49. Luisa says:

    Jag ska kalla honom sötnos!!!!! OK???🥰Jag berömmer alla här som kommenterar-det bra att de bry sig och är emot att vara elakt mot någon…stor tack!!!🙂

  50. Jan says:

    Det på dagcenter och serviceboende Stockholm län
    Det är fel på det ordet brukare. Vi deltagare som jobbar och bor i Stockholm 😠😠

  51. ÖL Korean says:

    Jag håller med fast ändå så har du en del i din profil att göra så det blir ju bra att vi kan göra något annat ihop och att du ska få vara lite lugn i din hand 🖐️ så kan jag berätta att det blir lite lättare och hitta en ☝️ bra kille som yngre och jag har lite mer erfarenhet och jag vill gärna veta vad som händer.

  52. stella says:

    konstigt att kalla någon sötnos som man it känner. brukare är elakt att bli kallad

  53. Lotta says:

    Man ska inte kalla någon för något annat än sitt namn. Man kan säga ”boende på gruppboende” eller ”deltagare i daglig verksamhet” när man talar om personer med intellektuell funktionsnedsätting som grupp.

  54. Elia Harrison says:

    Det är också samma sak med folk som har Add/ADHD, idag heter bara (ADHD) det är fortfarande två olika diagnoser. Samma sak som Asperger och Autismspektrumtillstånd det är också två olika diagnoser, sen idag heter Autismspektrumtillstånd vilket och också är fel val.

    Jag har själv ADD men det heter inte ADHD för det har jag inte, ADHD.

  55. Markus says:

    Säg till honom att gå sina hemland, course Sweden is safe for him

  56. anonym says:

    Det är räcktigt att du säga det ord “brukar” .
    på början jag tycker vänligt att vi har ett vackert språkt som innehåller massar spännande och trevliga ‘snygga ord ,Du kan pestår av härligaste meningar. som gör dit liv mer njutit och aktivitit.
    Det lär vara att du vara bort mot det ordet”rutinisk ” .vi är egentligen av det ordet “brukar”.

  57. tjoo bree says:

    ojj vem skulle trott att ordet brukare betydde nått så dåligt…

  1. Kommentera