Sverige
Blommorna syns på marken i en park. I bakgrunden syns folk som promenerar.

Vår på flera platser

Nu är det vår
i nästan hela södra Sverige.
Det säger experterna
på myndigheten SMHI.
De jobbar med väder och klimat.

Det finns vissa regler
för att det ska vara vår.
Det ska vara över noll grader
sju dygn i rad.
Det får inte heller vara
över tio grader varmt.

Nu är det vår
på flera platser i Sverige.
Snart blir det vår
på ännu fler platser.

I år är våren
både tidigt och sen.
I Götaland brukar det bli vår
runt den 10 februari.
Så där är våren lite sen.

Men i östra Svealand
och längs kusten i södra Norrland
är våren tidig.

I den allra nordligaste delen av Sverige
brukar inte våren komma
förrän i början av juni.

8 SIDOR/TT

Är det vår hos dig?
Berätta i en kommentar.

Mejla gärna en bild på våren
till 8sidor@8sidor.se
Vi kanske visar bilderna
här på sajten och i tidningen.

Vad tycker du om nyheten?

25 kommentarer

  1. Luisa says:

    Det är vinter hos mig! Kallt och dimma och våt överallt…jag har inte lust att gå ut…uf…

  2. Anonym says:

    Hemma hos mig är det över 30 grader. Är det vanligt?
    Många här svettas. Många äter glass.

  3. Lilla Sverige says:

    Sverige väder finns inga andra årstider förutom vinter och sommar
    Jag vet inte vad vår är för nåt
    Jag vet att vi är fortfarande på vinter men hoppas juni kommer så får jag uppleva sommaren 🥰😘

  4. Bebi Peggy says:

    Både i Osby och i Älmhult känns det som om våren har kommit. Jag tror att det är ännu mer vår i Kristianstad och Bromölla. Det ligger mer åt sydost. Ska nämligen på det hållet till helgen. Det är en släkting som fyller 50 år.

  5. Bebi Peggy says:

    Idag är det däremot Antarktis kyla i Osby. Tycker inte om det. Jag fryser.

  6. Amall says:

    Mitt hus är så kallt att jag hoppas våran kommer snart😊😊💚

  7. Luisa says:

    Det är så kallt att jag gick inte ut på lördag och söndag…det är tur att jag har en ny jacket…jag orkar inte mer…jag känner mig som jag befinner sig i Londra…uf😴

  8. Oliver Bolvardi Tjejtjusare nummer 1 på Landala AG says:

    Finaste Bilden PÅ Blommor fina Färger

  9. Luisa says:

    Alltså det blommar krokus ute-men jag ser inte vår här i Bunkeflostrand! Det är fortfarande jättekallt…det är tur att jag har varma kläder faktisk…😤💜

  10. Maja says:

    Trevlig Ramadan✨😁
    Våren är äntligen här i Skåne.
    Dagarna blir längre och ljusare.
    Ljus är mycket piggare än mörkt.
    Tack 8 sidor för all nyheter ni sänder.
    Ni är verkligen de ända nyheterna jag läser.
    Bästa ni

  11. Luisa says:

    Trevlig Ramadan till dig också Maja! Det är ljusare men inte vår faktisk …det är kallt och även mina händer fryser så artikel gör mig bara arg…det är jättekallt ute…hoppas att den varm väder är på väg…😮

  12. Maja says:

    Uf!
    Vad tråkigt Luisa😓
    Det sägs att det snöar på onsdag.
    Asså uf. jag orkar inte!

  13. Maja says:

    Asså det här är det värsta som finns😢. Och sen när våren kommer helt. Då kommer jag bli ganska förkyld och allergisk mot pollen. UFF!💔
    RAMADAN KAREEM TILL (LUISA😀)

  14. Luisa says:

    Tack ska du ha! Vad synd att du är allergisk…jag klarade mig hela vinter utan handskar men nu kanske jag vill leta efter dem…det är jättekallt här i Bunkeflostrand-bara 3 grader…jag längtar efter sommar faktisk…

  15. Luisa says:

    Precis ramlade från himlen små isar…så jag vet faktisk att vinter kom till Bunkeflostrand!!! Det är jättejobbigt-även lägenhet är kallt!!!😔😮

  16. Maja says:

    Ja exakt så i Skåne är det så.
    Men det käns att klimatet har ändrats helt. Jättekonstigt. det snöar här på marsmånad snart april. Det brukar inte vara så här konstigt. Hur kommer sommaren egentligen vara??😢😓Häslningar Maja♥️

  17. Luisa says:

    Jag har inte lust att går ut! Det är dimma ute…annars är det bra luft här i B unkeflostrand…jag behöver sol och värme…hur gammal är du MAJa? Är du student?

  1. Kommentera