Sverige
Blommor i en gångtunnel.

18-åring straffas för mord

I april förra året
blev 39-årige Mikael
skjuten till döds
i området Skärholmen i Stockholm.

Nu blir en 18-årig man
straffad för mordet.
Han får 14 års fängelse.

Det säger domstolen tingsrätten.

Mordet hände tidigt på kvällen
när Mikael och hans 12-åriga son
var på väg till badhuset i Skärholmen.

När de cyklade förbi ett gäng
med unga män
blev det ett bråk.
En av dem sköt då ihjäl Mikael
mitt framför hans son.

18-åringen som blir straffad
säger att han inte gjort brottet.
Men domstolen säger
att det är bevisat
att han mördade Mikael.

Mannen var 17 år
när han sköt ihjäl Mikael.
Han får det längsta straff
som domstolen kan ge
till en person som gjort brott
innan de fyllt 18 år.

Det är inte klart än om
mannen kommer att klaga på domen.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

21 kommentarer

  1. Mia says:

    Livstid för odjuret !!släpp aldrig ut farligt att ha såna på gatorna.

  2. Luisa says:

    BRA! Den pojke har nu PTSD för alltid! Det är katastrof faktisk…😭

  3. Anonym says:

    Hej 8 sidor vad hetter
    Mördaren som är 18 år nu ?
    Han måste ha hela livets fängelse vad år ?

  4. anonym says:

    att man ser personer säga att om man gör en särkilt grej för att få pengar är aldrig sant. lita inte på främlingar som säger att man kan tjäna pengar är lätt😀

  5. Mina says:

    Sådana ungdomar behöver tydlig markering. Han är 36 år när han kommer ut. Studerar han på fängelset så har han inte förlorat åren i sitt liv. Han har tur att han bor i Sverige.

  6. anonym says:

    som Mina sa så är det verkligen tur. Om bro var i rysslan skulle det vara RIP😤

  7. C says:

    Offret har fel också. Han är inte vakt och inte polis och inte utbildat att hantera brottsliga, och därför ska inte kritisera unga som har droger i blodet.

  8. Pickle_101 says:

    Gösses!
    Barn under 18 år har redan blivit inblandade i gäng?!😭😭💔💔💔

  9. Lol gurl 💞 says:

    Fr exakt slay gurl jag håller på med dig den där mannen borde vara i fängelse hela hans liv 😤🤢💔😭❤❤💞💞💞💞 så det är not slay 💞
    grrrrr

  10. mia says:

    skicka han till Rysslands fängelse, där lär han sig veta hut. svenska fängelser är som hotell. och han förtjänar inte att sitta här.

  11. Medborgare says:

    Precis! Vad är mördarens namn? Varför döljer man det? Sedan ska det betyda riktig livstid (inte 14 år!). Gör hårdare regler i fängelse, det är inget hotell!

    1. 8 Sidor says:

      Hej Medborgare.

      Tack för din fråga.

      Det är ovanligt att tidningar
      skriver namn på personer
      som bara är misstänkta.

      När någon har blivit dömd
      kan det hända att tidningar
      skriver namnet.
      Men det är inte säkert.

      De flesta svenska tidningar
      och kanaler i radio och tv
      följer särskilda regler.
      De kallas för Publicitetsregler.

  12. Slay girl says:

    Stackars barn också som ser när ens pappa blir skjuten och dödad. Och vad gjorde sonen när pappan hade dött, sprang han bara eller stod han kvar eller blev han skadad eller dödad också😢❤️

  13. Marwa says:

    Han kommer att tillbringa 14 år av sitt liv i fängelse, vilket är olyckligt😢😢😢

  1. Kommentera