Sverige
Bild på en stor fabriksbyggnad.

Northvolt har slut på pengar

Företaget Northvolt gör batterier.
Nu har företaget slut på pengar.
De måste troligen stänga sina fabriker.

Northvolt har nu lämnat in
en anmälan till en domstol
om att de går i konkurs.

– Vi kan inte göra något annat.
Vi har försökt på alla sätt
men pengarna är slut.

Det skriver Northvolt
i ett meddelande.

Nu ska domstolen låta
en expert på konkurser
kontrollera företagets
pengar och skulder.

Företaget har skulder
på ungefär 60 miljarder kronor.
Det är den största
konkursen som hänt i Sverige
på väldigt många år.

Många människor som
satsat pengar på Northvolt
förlorar nu sina pengar.
Flera fonder som har hand om
en del av pengarna
till svenskarnas pensioner
hade satsat flera miljarder i Northvolt.
Nu försvinner alla de pengarna.

Ungefär fem tusen personer
jobbar på Northvolt.
De flesta jobbar
i fabriken i Skellefteå.
Det är inte klart hur många
som nu måste sluta.

– Det är en tråkig nyhet
och en svår dag för alla
som har jobbat för att
Northvolt ska kunna
fortsätta att göra batterier.

Det säger Shaneika Jeffrey
i fackförbundet Unionen.

8 SIDOR/TT

Regeringen hoppas på ny ägare

Vad tycker du om nyheten?

17 kommentarer

  1. Polska kille says:

    Jag har jobbat där i koronatiden som arbetsledare. 10 timmar per dygn, 6 dagar i veckan. I snö och regn, med 36 arbetare i laget. Det var jättesvårt. Halv och dem som jobbade svårt var av Polen.

  2. Lenna says:

    Detta är väldigt tråkigt, Sverige har redan så många arbetslösa, nu ännu fler arbetslösa på grund av detta företags problem. Det blir svårare för varje dag.

  3. Pär says:

    Det är politikernas fel. Vi måste se helt ha annan politik nu. Vi måste också lämna EU nu.

  4. icjz says:

    Tråkigt Sverige förlorar redan på USA och nu northvolt det är synd om oss 😢😢😢😢😢

  5. anonym says:

    det är ett bra chanc att arbetare att ta lite vilat, och avgit till arbetslöshets kassan värje månad kan de inte arbete får de en ersättning värje månad.

  6. anonym says:

    det är det planer som gör förs brett och samlans sedan av sökning för att bettra ders föreget.

  7. Lenna says:

    Man kan använda strukturen och göra ett fängelse, det behövs trots allt nya fängelser.

  8. mia says:

    svar till Polska killen.usch det låter hemskt du jobbade verkligen många timmar.🤗🤗🤗🤗😍😍

  1. Kommentera