Sverige
Flera polisbilar står parkerade utanför gallerian Kungsmässan i Kungsbacka.

Rättegång efter skott i galleria

En ung man blev skjuten
i en galleria i staden Kungsbacka.
Det hände i oktober förra året.

Mannen jobbade
i en affär för telefoner.

Strax efter klockan 15
kom en person med pistol
in i affären.
Personen sköt mannen
som fick allvarliga skador.

Personen som sköt
försökte fly
från platsen.
Men han blev stoppad
av kunder i gallerian.
Sedan kunde poliserna
gripa honom.

Den gripna visade sig
vara en pojke som var 14 år.

Nu är poliserna klara
med sin undersökning.
Det ska bli en rättegång.

Men eftersom pojken
var 14 år när
han ska ha skjutit
blir det ingen
vanlig rättegång.
Pojken kan inte bli dömd
till fängelse.

I stället blir det
en bevistalan.
Då ska domstolen
bara bestämma
om pojken gjorde brottet
eller inte.

Åklagaren säger
att han är säker på
att det var pojken som sköt.

Någon ska ha sagt åt pojken
att skjuta mannen.
Det hände i en hemlig grupp
på internet.
Det säger åklagaren.

Där ska flera andra personer
ha varit med
och planerat skjutningen.
Det ska bli rättegångar
mot dem också.

Men poliserna
har inte lyckats
ta reda på varför pojken sköt.

Mannen som blev skjuten
vet inte heller varför
han blev skjuten.

8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

10 kommentarer

  1. Mia says:

    Usch vad hemskt, detta är skrämmande 14 år ?? Vilken värld vi lever i.

  2. Lian says:

    Ikväll gick jag hem från badning men jag blir rädd för ungar personer som stod i parken när jag var förbi dem för att jag vet inte vilken av de skulle ta ut en pistol.
    Vi är vuxen men vi börjar rädda för ungar och känner de vara inte söta personer längre. Vilken hemsk världen !

  3. Notna says:

    stackars han som blev skuten!❤
    Hur kan man ens komma på att skuta någon.😔😢

  4. ASSÅ NI VILL ATT JAG SKA CRASH OUT says:

    vad är det alla ni gör med sverige det kommer poliser överallt men helst få inga opps a
    för de kan hända mer😠

  1. Kommentera