Sverige
Han tittar in i kameran.

Svensk journalist gripen

Den svenska journalisten
Joakim Medin kom till
landet Turkiet i torsdags.
Han skulle skriva
om protesterna
mot Turkiets ledare
i staden Istanbul.

Då blev han gripen
och tagen till förhör.
Det säger tidningen ETC.

Medin skrev det i ett sms
till ETCs chef Andreas Gustavsson
mitt på dagen i torsdags.

Sedan dess har inte ETC
hört något mer från Medin.
De vet inte var han är.

Sveriges utrikesminister
Maria Malmer Stenergard
har skrivit om Medin på sajten X.
Hon tycker att det är allvarligt
att journalister blir gripna.

Joakim Medin har
jobbat som journalist länge.
Han har flera gånger
jobbat i andra länder
där det är våld och problem.

För tio år sedan
blev han fängslad i en vecka
när han jobbade i Syrien.

Andreas Gustavsson på ETC
är orolig.

– Jag vill bara att han ska
få komma hem, säger han.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

16 kommentarer

  1. anonym says:

    På detta dagarna ,många blev upptagande i löna nyheteroch hur kunnat de hämta prolem för annan andra människor ,massar av de har inte eduktionen . undrar mig hur statser byggda upp !!!

  2. SIMON says:

    TRÅKIGT ATT HAN BLEV FÄNGSLAD FÖR 10 ÅR SEDAN OCH VI HOPPAS ATT HAN KOMMER TILLBAKA.

  3. Mr Fred says:

    Gjorde en partner från Nato-gemenskapen det? Det är inte möjligt att Sverige är i sällskap med sådana… puh

  4. anonym says:

    Hur har kunnat man hittar sig själv ? detta är mycket förlorat och olidliga ordningar .troligen må,har klarat snabbt ett spännande ide som gör dina uppgifter väldigt ordnat . Sinne,ideet ,borta syntför vad som ska kommandet också kan det vända histigt politka händelser med till en presperity framtid.

  5. Eid Mubarak 🎉🎉🥳🎊🙌🎁 says:

    Hej 8 sidor varför säger ni inte Eid Mubarak till oss 1 M Muslim Som bor i Sverige 🇸🇪
    😊

  6. Hej says:

    Tack så mycket 8 sidor information och nyheter. Jag har lärt sig svenska språket varije dag

  7. anonym says:

    Du ‘du jourlanist jag tycker vänligt att yrket som du jobba i ,är mest respektiskt uppgiftigast yrkt .det uttryck om vem var du är .

  8. Turkietfödd says:

    Överallt där det finns diktaturer finns det farliga människor. Jag hoppas de ska släppa honom snart.

  9. ANONYM says:

    Turkiet måste sluta kidnappa journalister!
    😤😠😠😤😤😤😠😠😭😭😢😢😮😮!

  1. Kommentera