Sverige
Han tittar in i kameran.

Medin hälsar från fängelset

Den svenska journalisten
Joakim Medin är
i fängelse i Turkiet.
Nu har han skickat
en hälsning från fängelset.

– Journalistik är inte
ett brott, inte i något land.

Det har han skrivit
på en lapp som hans
chef Andreas Gustavsson
i Sverige har läst.

Joakim Medin har en
advokat i Turkiet.
Det är advokaten som
har fått lappen när
han träffade Medin i fängelset.

Joakim Medin hälsar
att han mår bra.
Han får tillräckligt med
mat och kan träna.

Joakim Medin skriver
för tidningen Dagens ETC.
Han åkte till Turkiet för
att skriva om protesterna
mot landets ledare Erdogan.

Men Medin greps genast
efter att han hade
landat på flygplatsen nära
Turkiets största stad
Istanbul i torsdags.

Turkiet säger att
Joakim Medin har gjort brott.
De säger att han är med
i den kurdiska gruppen PKK.
Gruppen är terrorister,
 säger Turkiet.

Medin är också anklagad
för att ha förolämpat
 ledaren Erdogan.
Det är ett brott i Turkiet.

Tidningen ETCs chef
Andreas Gustavsson säger
att det är falska anklagelser.

Sveriges regering säger
att de jobbar för
att
 Medin ska bli fri.

Joakim Medin är isolerad
i fängelset. Han får
inte träffa andra fångar
men kan prata med dem
genom hål i väggarna.

Han saknar en bok att läsa
i fängelset men
det säger hans chef
att han ska få.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

7 kommentarer

  1. Personen says:

    Släpp ut honom! Han har inte gjort något fel! Eller? Kan jag få svar av någon?

  2. Luisa says:

    Om han är där längre så skriver jag honom brev-men hoppas att han har inget med PKK-de kidnappar unga och tvingar de till brott-han är ung så därför jag bryr mig, jag vill inte att han får nån PTSD skada eller liknande…

  3. Luisa says:

    PS: journalistik är inte brott om man skriver sanning…jag är sjuk så jag skriver inte mer…det är ung människa och om jag vet att han äe oskyldig så jag tar för honom “blue from heaven”…uf

  1. Kommentera