Sverige
Flera skåp i en korridor i en skola.

Skolor jobbar för lite mot våld

Det har blivit vanligare
med hot och våld från elever
mot lärare och personal i skolan.

Myndigheten Arbetsmiljöverket
har fått över dubbelt
så många anmälningar om det
de senaste tio åren.

Nu har myndigheten
gjort en ny undersökning.
Den handlar om vad skolorna
gör för att stoppa hot och våld
mot lärare och personal.

Undersökningen visar
att de flesta skolor gör för lite.
Skolorna har ofta dåliga rutiner
för hur de ska jobba mot våld.
Lärarna får inte heller bra hjälp
när de har varit med
om hot eller våld.

Mycket hot och våld
i skolan handlar om elever
som har problem.
Eleverna får inte det extra stöd
som de behöver.

Det är skolornas chefer
som är ansvariga
för att skolorna
ska jobba mot våld och hot.

Arbetsmiljöverket säger
att cheferna måste bli bättre
på det arbetet.
Annars riskerar fler lärare
att bli sjuka av stress.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

22 kommentarer

  1. Katrin says:

    Barn uppföstras i familjen, inte I skolan. Om de är våldsamma, har de lärt sig att bete sig så här av föräldrarna. Vad kan skolan göra?

  2. Katrin says:

    Skolan ska absolut reagera, men skolan ansvarar inte för uppföstran. Det är föräldrar ansvariga för.

  3. mia says:

    svenska skolor är de bästa, det är barnen som är oupfostrade. föräldrarnas fel så klart

  4. mia says:

    det är föräldrarna som ska uppfostra sina barn så dom växer till bra medborgare.lärare ska inte behöva uppfostra barnen .lärare ska undervisa och barnen ska lära

  5. Yaso says:

    Det hemskt . Glöm inte att det finns barn som kommunicerar inte t.ex autism hur man veta om det händer.

  6. Mia says:

    Yaso det är fortfarande föräldrarnas uppgift att se till att barnen fungerar i skolan .lärarna ska inte ta på sig mer än att undervisa

  7. älskare says:

    8 Sidor! Kan inte dom barnen få egen hemskola?? Så att det inte blir bråk.

    8 Sidor Snälla svara!❤❤

  8. ines says:

    Hej jag älskar 8 sidor men jag tycker att texterna är för korta. När man läser fler glömmer man av den första man har läst. Det är därför jag nu lämnar 8 sidor för gott. Bara så ni vet skriver jag det här hemma för att skolan har blockerat 8 sidor för hela skolan.För att ni gör för korta texter. Jag håller med men att blockera 8 sidor.😊

    1. 8 Sidor says:

      Hej!

      Myndigheten gjorde en undersökning.
      Den visade det som texten handlar om.

  9. Beatrice says:

    Man skickar det viktigaste man har, sina barn, till en plats där man förväntar sig att dom ska vara trygga och må bra. Det är ju det som våra skattepengar bl.a. ska gå till.
    Barnen är vår framtid. Det är dom som ska ta över efter oss gamla. Vi borde vara mer rädda om dom.

  10. BB says:

    PS.8 sidor.Hej!Varför är det lärarna som hamnar i 8 sidor!!!Jag blir retad men ingenting hjälper!!!Jag blir retad varje dag i skolan!!!OCH jag går till SYKOLOGEN på skolan typ VARJE DAG OCKSÅ!!! SÅ rikta er till dom UTSATTA ELEVERNA istället för LÄRARNA!!!
    förlåt om det kom hårt…

    1. 8 Sidor says:

      Hej BB.

      Tack för din kommentar.

      Ingen ska bli retad.
      Vi hoppas att du får
      bra hjälp av din skola.

      Vi skriver om både
      elever och lärare.
      Du kan hitta fler texter
      om du söker på vår sida.

  1. Kommentera