Sverige

Bildgalleri

  1. Drottning Silvia köper majblommor av Ester Augustin och Elleonora Wulkan. Åse Henell från organisationen Majblomman är också med på slottet. Foto: Petter Magnusson
  2. Årets majblomma är gul. Foto: Majblomman

Drottningen köpte majblomman

På onsdagen den 9 april
börjar barn i hela Sverige
att sälja årets majblomma.

Drottning Silvia köpte
de första majblommorna.

Det var Ester Augustin
och Elleonora Wulkan
som sålde den till henne
på slottet i Stockholm.
De är båda tio år.
De spelar basket
i en förening som heter
Fryshuset Basket.

– Det var jätteroligt
att träffa drottningen.
Hon var väldigt snäll.
Hon köpte många majblommor,
säger Ester Augustin.

Drottningen brukar alltid
köpa den första majblomman.
Hon tycker arbetet
med majblomman är viktigt.

Pengarna använder
organisationen Majblomman
för att hjälpa barn
i fattiga familjer.

Organisationen vet att det behövs
mycket pengar.
Många familjer har
det svårt med pengar.

Årets majblomma är gul.
Den liknar en smörblomma.

8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

16 kommentarer

  1. Maggan says:

    Fin! En viktig vårsymbol!

    De senaste åren har det tyvärr varit svårt att köpa,färre försäljare.

  2. Innebandy4ever says:

    Så fint av drottningen att köpa majblommor🌸🌼🪻☘️

  3. SVERIGGAAAA says:

    Jag är så hemskt glad för Drottning silvia och jageh tycker att vi alla borde få en krum av henne!

  4. Ariam says:

    Jag sålde förra året, men jag kan inte sälja det här året synd. 😢😢😢

  5. AnnCatrin Rydbjer says:

    Det är en självklart att köpa
    Majblomma, det går rätt ändamål det går till behövande
    Barnfamiljer!

  6. NOPEEE says:

    Min lärare köpte av mig :)))

    🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂

  1. Kommentera