Sverige
Några människor med barnvagn står under träd med många rosa blommor.

Nu blommar körsbärsträden

Våren har kommit till
nästan hela Sverige.
Det finns bara lite vinter
kvar allra längst uppe i norr.

I Stockholm blommar
redan körsbärsträden
i parken Kungsträdgården.
Det är många tusen rosa blommor.

Körsbärsträden kommer från Japan.
Det har funnits sådana träd
i parken sedan 1950-talet.
Träden var en present
från Japan till Stockholm.

När träden blommar är det
ett tecken på att det är vår.

Träden är populära.
Många människor åker dit
och tar bilder på blommorna.

Den 27 april är det
körsbärsblommans
egen dag i Kungsträdgården.

Då blir det mycket
japansk musik och dans i parken.
Grupper kommer också
att visa japansk kampsport.

8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

5 kommentarer

  1. Lärvux Gotland says:

    Vi undrar varför vi fick körsbärsträden från japan.🙂

    1. 8 Sidor says:

      Hej Lärvux Gotland!
      Träden var en present
      från Japans regering.
      Stockholm fick träden på 1950-talet.
      Sedan dess har Sverige fått fler träd.
      Sverige och Japan ville ha mer samarbete
      och lära av varandras kulturer.
      Japan ville sprida traditionen Hanami
      till Sverige. Under Hanami samlas människor
      och njuter av körsbärsblommorna.
      /Hälsningar 8 Sidor

  1. Kommentera