Sverige
Unga personer håller i en stor skylt där det står Nu stämmer vi staten.

De anmäler staten igen

Ungdomar från gruppen Aurora
anmälde den svenska staten.
De tycker inte att Sveriges politiker
gör tillräckligt för att minska
utsläppen som värmer upp klimatet.

Men förra året sa
Högsta domstolen i Sverige
nej till ungdomarnas anmälan.
Domstolen sa att de skrivit
sin anmälan på fel sätt.

Nu har Aurora skrivit en ny
anmälan mot staten.
Nu är den skriven som om
en förening anmäler staten.
Det kan göra skillnad.

I Schweiz har en förening
med kvinnor vunnit
en rättegång om klimatet.
Det var i Europadomstolen.

Domstolen sa att Schweiz
inte gör tillräckligt för att
skydda gamla kvinnor
mot ett varmare klimat.
Därför måste landet
ha tydligare regler
hur de ska minska utsläppen,
sa domstolen.

8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

5 kommentarer

  1. Hallåa says:

    Hejja aurora 👏tack hjältar vilket arbete ni gör ♥️ respekt till er

  2. Lenna says:

    Vilken värld lever de i? Världen brinner, full av krig på alla håll och dessa barn pratar om vädret?

  3. Du gamla, du fria says:

    Det är all nonsens.
    Klimatet förändringar sig alltid .
    Och det sedan världens början.
    Vi har mycket större problem på världen istället vädret.

  4. queen says:

    lenna bfr asså vill ni dö av krig eller globaluppvärmning❤❤❤❤❤

  5. Slutsålda svart skallar says:

    Jag inte få stana i stokhålm för jag bär tabbe påv miin kroppen😔

  1. Kommentera