Sverige
En person håller upp en bild på Djalali.

Djalali har varit fånge i nio år

Ahmadreza Djalali är
en svensk och iransk
läkare och forskare.

Nu har han suttit i fängelse
i Iran i nio år.

Poliserna i Iran tog
fast honom i april år 2016.
Han är dömd till döden.

Iran säger att Djalali
har jobbat som spion för Israel.
Israel och Iran är fiender.
Djalali säger att han inte
har gjort något brott.

Han har det
mycket svårt i fängelset.
Han har bland annat
problem med hjärtat.
Han tappar tänder.

– Jag är mycket sjuk
efter nio år i fängelse.
Jag orkar snart inte mer.

Det säger Djalali
i en ny inspelning
från fängelset.

Förra året lyckades Sverige
få två andra fångar i Iran
att bli fria.
Det var Johan Floderus
och Saeed Azizi.
Men Djalali blev inte fri.

– EU och Sverige måste
göra mer för att få mig fri.
Men jag tror inte att
de bryr sig om mitt liv,
säger Djalali.

Han säger att hans fru
och barn har det mycket svårt.
De väntar på honom i Sverige.

Maria Malmer Stenergard
är Sveriges minister
för andra länder.
Hon säger att hon fått veta
att Djalali är mycket sjuk.

– Vi är mycket, mycket oroliga.
Vi fortsätter att jobba
för att Iran ska släppa Djalali fri,
säger Maria Malmer Stenergard.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

13 kommentarer

  1. Ali Tabrizi says:

    Sverige ska be att USA tvingar Iran att släppa fri Jalali inom förhandlingar om kärnkraft med Iran

  2. Hallåa says:

    Då är det inte noga för Sveriges regering att få djalali fri😡dom andra är födda i Sverige 🔥💯då vart det bråttom 📢vakna!!!

  3. mia says:

    jag hoppas innerligt att han blir fri .frun och barnen väntar på honom. klart att Sverige får han fri .Vi håller tummarna.

  4. Emmmma says:

    För första han är inte svensk,han pratar knappt svenska.
    Dessutom man ska respektera andra länder lagarna. Precis Julian Assange.
    3 varför han åkte ditt han flydde därifrån
    Han bör ta konsekvenserna.

  5. Kirsten says:

    EMMMMA:
    Enligt tidigare info åkte gforskaren INTE till Iran – han var inbjuden till ett forskar-seminarium i Tyrkiet, där han greps av iransk säkerhetstjänst, som förde honom till Iran.
    Hur kan du vara så cynisk?
    Och dessutom uttala dig så tvärsäkert utan att känna till fakta?
    Du borde skämmas – ett människo-liv är alltid värd att kämpa för!!

  6. Hallåa says:

    Djalali är svensk medborgare så Sveriges regering,borde göra sitt jobb!!! Vakna!!!😡

  7. 🏳️‍🌈 says:

    Även om han skulle stöta Israel så skulle han ändå inte vara i fängelset tycker jag! Det är så synd om honom vilket som!🤞🤯💯😭❤️‍🔥❤️‍🔥❤️‍🔥❤️‍🔥❤️‍🔥❤️‍🔥❤️‍🔥❤️‍🔥🇸🇪🏳️‍🌈🇮🇷

  8. Räd Kanin 🐰 says:

    Vad händer med våran värld när jag är i mitt kanin håll 🙁

  9. vnvnvnv says:

    Detta är ett jäkla skit låt människor att leva för helvete!💔

  1. Kommentera