Sverige
Bara fötter syns. En gås är kvar i mitten.

Statyer stulna i Malmö

I Slottsparken i Malmö
finns flera statyer i brons.
Statyerna är tre gäss
och en pojke
och heter just
Pojke med gäss.
Konstverket har stått där
sedan år 1979.

Men under påsken stal
någon två av gässen
som finns i statyn.
Gäss är en sorts fåglar.

Och nu har någon
även stulit pojken
som kallas gåsapågen.
Det betyder gässpojken
på skånska.

Tjuven eller tjuvarna
har sågat av statyerna.
Kvar finns bara pojkens
och fåglarnas fötter.

– Det känns väldigt tråkigt
att de är stulna.

Det säger Thomas Qvarsebo
till tidningen Sydsvenskan.
Han är konstnären
som har gjort statyn.

Poliserna vill ha tips på vem
som kan ha stulit statyerna.
De har inte tagit fast någon person
som är misstänkt för brottet.

SARAH GREEN/8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

36 kommentarer

  1. Bo says:

    Vad händer med människor? Att ingen märkte något, hur är det möjligt?!?

  2. Juan Perez L. says:

    Det som saknas i artikeln är att det fanns 3 gäss från början.
    Bilden förvirrade mig lite

  3. Konstnär som inte tycker att statyer är så fina says:

    Varför ska man skäla statyer vad ska man göra med dem liksom låt dem bara stå kvar de är ju inte äns snygga så låt dem vara det finns folk som tycker om statyer och tänk på konstnärer starkare som har jobbat så hårt RESPEKTLÖST😡 gör din egna staty

  4. Orolig ankan 🦆 says:

    Stakars ankan står ensam 😭
    Och stalkas statyer som blir kidnappade 😭SAD LIFE😭

  5. Söt says:

    Hej,
    Jag vill uttrycka min oro över att min kommentar, som skrevs respektfullt och i försvar för min gemenskap, också togs bort.

    Det är viktigt att skilja mellan hatfulla kommentarer och kommentarer som ber om respekt och jämlik behandling.

  6. Söt says:

    Jag ber er vänligen att i framtiden granska kommentarer noggrant och inte tysta de röster som arbetar för respekt och fred.

    Alla ska ha rätt att försvara sin gemenskap på ett respektfullt sätt.

    Tack för er förståelse.

    1. 8 Sidor says:

      Hej Söt!
      Vi tog bort många kommentarer
      som inte stämde med våra regler.
      Vi vill inte ha kommentarer med hat.
      Vi vill att människor är snälla i kommentarerna.
      När vi tog bort kommentarerna med hat
      tog vi bort dina kommentarer också
      eftersom de handlade om saker
      som sedan var borta.
      Hoppas du förstår.

      Hälsningar,
      Marie på 8 Sidor

  7. Bebi Peggy says:

    Fy vad taskigt. Jag kommer ihåg pojken med gässen från när jag var barn.

  8. Luisa says:

    Parker i Malmö är vackra och alla statyer gör det ännu snyggare och lyxigare! det är katastrof att i samhälle finns sådana “människor” som gör detta brott! Alla-vi och turister kunde beundra dem! Vad synd!!! Hoppas att polis utreder det och hittar statyerna!Uf!!!

  9. ICU says:

    OMG NEJJJJJJ MIN LILLA GÄSS SU VAR SÅ FINNNNNNNNNN 😭😭😭😭😭😭😭😭😭

  10. Hallåa says:

    Förstår inte varför ni tagit bort min kommentar,där jag försvara muslimer 🧐😡när “anonym kvinna gick till attack. Vi lever inte i en diktatur!!

  11. Banan nummer 2 says:

    Låt alla statyer vara: Gör ett par själva😤😤😤😠😠😠

  1. Kommentera