Sverige
Byggnaden har en stor trappa fram till porten. Byggnaden är i tegel.

Rättegång klar mot pojke

En 14-årig pojke
högg en kvinna i ryggen
med en kniv.
Det hände den 4 januari i år
i staden Borås.

Pojken kände inte kvinnan.
Han filmade attacken.
Den gick att se på internet.

Kvinnan fick allvarliga skador på lungan.
Men hon överlevde.

Det har varit en rättegång
mot pojken i Borås tingsrätt.
Nu är den klar.

Pojken kan inte få något straff.
Han är för ung för det.
Men han ska betala 160 tusen kronor
i skadestånd till kvinnan.

Pojken är ung och har
en intellektuell funktionsnedsättning.
Därför är det inte säkert att han förstod
att kvinnan kunde dö av attacken.
Det säger tingsrätten.

Därför är han inte skyldig
till brottet mordförsök.

Pojken säger att det var han som högg.
Men han ville inte döda kvinnan.

Pojken säger att han
blev tvingad att skada någon
av en grupp på internet.
Han var rädd att gruppen
skulle skada hans familj annars.

Gruppen kallas för 764.
764 är känd för att sprida
hemska saker på internet.
Medlemmarna i gruppen
tvingar folk att göra dåliga saker.
Det kan till exempel vara
att skada sig själv eller andra.

Nyligen var det en rättegång
mot en annan ung pojke.

Han blev dömd för
att ha försökt mörda en gammal man.
Det hände i området Hässelby
utanför Stockholm.

Den pojken var också
med i gruppen 764.

8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

12 kommentarer

  1. Anonym says:

    Om rättegången släpper de unga och inte straffa de, kommer de att göra andra brott.

  2. mia says:

    lås in !!!! lännnngeee. Vi vill inte ha såna människor på gatorna. usch!!!!!!!

  3. snall pojke says:

    Pojken säger att det var han som högg.
    Man han ville inte döda kvinnan. kan ni fixa så att det står
    MEN han ville inte döda kvinnan?

  4. PidgeyHeart says:

    För folk som inte vet: Om man har intellektuell funktionsnedsättning så kan det vara svårt att lära sig eller förstå vissa saker. Det var det som 8sidor menade. :3 Jag menar så ni inte börjar skylla på den där personen. Jag vet att det han gjorde var hemskt, och att få en skadad lunga är väldigt läskigt. -Bara om nån inte visste :3

  5. PidgeyHeart says:

    Och hoppas att den där ”nummer-gruppen” som kallar sig för ”764” kastar sig själva i soporna >:(

  6. Alex says:

    Hopas att ni kan fixa att andra får veta om skogsbranden😢😮😢😢😢😢😢😊😢😢

  7. Anonym says:

    Varför var han med i gruppen då. Han kunde ju lämna den och är det många personer som e med i gruppen. SNÄLLA SVARA MIG: ÄR GRUPPEN FALIG OM MAN HITTAR DE SJÄLV

    1. 8 Sidor says:

      Hej!

      Det är svårt att veta
      varför han gick med
      i gruppen.

      Men 764 är känd för
      att lura människor
      och få dem
      att göra dåliga saker.

  1. Kommentera