Sverige
Hon står på en höjd i skogen och tittar ut på naturen.

Victoria vill ut i naturen

Kronprinsessan Victoria
tycker om att vara i naturen.
Hon har bestämt att hon
ska besöka alla nationalparker
som finns i Sverige.

En nationalpark är ett område
där naturen är skyddad.
Ofta handlar det om natur
som är särskilt vacker
eller ovanlig.

Det är svenska staten
som äger nationalparkerna.
Det finns 30 sådana i Sverige.

Victoria började besöka
nationalparker för
några år sedan.
Men än så länge har
hon inte sett så många.

– Jag hade tänkt vara
lite snabbare, säger Victoria.

Nyligen besökte hon
sin sjunde nationalpark.
Den heter Norra Kvill
och ligger i landskapet Småland.

Victoria vill gärna vara mer
ute i naturen.
Men precis som för många
andra kan det vara svårt
att hinna med.

– Om jag inte lyckas komma ut
blir jag stressad.
Jag är en person
som behöver komma ut.
Jag tänker bättre och mår
bättre i naturen,
säger Victoria.

Hon har två barn.
Det är prinsessan Estelle
och prins Oscar.
De är 13 och 9 år.
De brukar följa med
Victoria i naturen.

– De kanske klagar lite först.
Men när vi väl är ute
är det inga problem.
Det är bra att vi har hund också.
Den måste ut, säger Victoria.

Hon har tips om hur
du får ut dina barn i naturen.
– Ta med en bra matsäck.
Vi brukar också ta med
en tennisboll och leka kull.
Då blir det aldrig tråkigt,
säger Victoria.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

21 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    Jag har besökt Dalby Söderskog, Stenshuvud och Söderåsen. På Söderåsen finns utsiktspunkten Kopparhatten.

  2. Luisa says:

    FIN! Det är stor mängd av national parker i sverige!!! Hoppas att jag kan besöka dem!!!

  3. anonym says:

    Hon har det tråkig. Gå ut i jobba lite istället till exempel inom vården .

  4. Mikael Hedlund says:

    Jag tycker att det är bra av Viktoria att arbeta för miljön

  5. Jesca Nakate says:

    Det låter bra att prinsessan var ute i naturen med sina barn 🥰

  6. Sofia says:

    Hon har råd. Knappast promenerar hon från Stockholm till Sarek. Kungafamiljen lever bra på skattepengar.

  7. DUKE NUKEM says:

    Men för helvetet, visa respekt til Sverige och konung familjen 🇸🇪

  8. Maria says:

    Bra av prinsessan Victoria
    Hon gälla natur 🍄‍🟫👍🌳🪾🌲🌿🌷🌷🥀🌹🍄🌼🌻🪵🌾

  9. Maria says:

    Prinsessan Victoria och Daniel bra par vackra och kloka och kan om Sverige land

    För behöver någon som vet om naturen och skogen prinsessa Victoria kan det hennes beslut hon är natur människa.🇸🇪👑👍
    Vad jag tycker hon är så vacker och stark människa
    Vackra bruna ögon.
    Hon gör rätt beslut om Sverige land.

  10. No one says:

    Att vara mitt i naturen är underbart, men det finns mycket mer att göra för barn i krigsdrabbade länder eller som lider av hunger. För mig är de mycket mer värdefulla.

  11. anonym says:

    Jag tycker att det bra att kronprinsessan och hennes barn gå ut i naturen. I sluttet av dagen hon är en vanlig person precis som vi.

  12. Erik says:

    Hon är så duktig, som en normaö människa tar hon sig ut i naturen. Vickan kan och är nästan lika bra som oss andra! Heja!

  13. Noel Wickström says:

    Gå bara ut i naturen då det är inte så svårt

  14. Anna says:

    Vilket är viktigast just nu! Berätta om naturupplevelser eller hjälpa barn som svälter och dör. I just denna stund.

  1. Kommentera