Sverige
En person låser en dörr.

Trångt i fängelserna

Svenska fängelser
börjar bli fulla.

Det beror på att fler
brottslingar döms
till längre straff.

Det säger Torbjörn Nyberg.
Han är chef på myndigheten
Kriminalvården.

Kriminalvården jobbar med
att hitta fler platser till fångarna.

De minsta rummen
i svenska fängelser
är sex kvadratmeter.
Nyligen blev det bestämt
att det får vara
två fångar i de rummen.

Men i slutet av året
kommer även de rummen
att vara fulla.

Nu försöker Kriminalvården
hitta andra sätt
att ordna plats för fångarna.

Det kan vara att skicka
fångar till andra länder.
Det kan också vara
att bygga om lokaler
eller sätta upp
tillfälliga byggnader, baracker.

När fängelser blir fulla
ökar risken för bråk.
Det säger Torbjörn Nyberg.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

21 kommentarer

  1. mia says:

    skicka dessa till ryskt fängelse där får dom lära sig veta hut. i Ryssland är cellerna mycket mindre än i Sverige och så får dom äta mögligt bröd och dricka skitigt vatten.

  2. mia says:

    det ska vara trångt dom förtjänar det. har dom begått ett brott så ska dessa lida nu tycker jag. fängelse ska inte vara hotell. det ska kännas då kanske man aldrig begår mer brott.

  3. mia says:

    tips från mig låt alla fångar läsa boken som tedros rezene skrivit.hälsosamma relationer heter den.

  4. Sofia says:

    Får man driva ett privat fängelse och ta ut vinst? Varför inte om det går med skolor och äldrevård?

  5. Ballerina cappuccina says:

    Då får det vara 3 personer i varje fängelse

  6. PidgeyHeart says:

    hur ska de kunna lista ut det?? D: jag menar de kan ju bygga om lokalen och sånt men kommer inte det typ ta jättelång tid?? : (

  7. anonym says:

    Du har en idé som är framför dig , gör det närmaste lite .sedan sänd den borta .Då säker ska få veta hur mycket skillnder är mellan väl pliktig situation eller omedvetnethet tillstånd.

  8. Mir says:

    Otroligt att ett rikt land som Sverige har så låga standarder! Det gränsar till ett brott mot de mänskliga rättigheterna – ja, även fångar är människor.
    Tråkigt att läsa så många cyniska kommentarer!

  9. Chicken jocky says:

    Förlåt jag skrev inte de komentarena det ar min kompis jag är 100% ärlig

  10. T-banan says:

    Ryssarna blir nog glada för fler svenskar att tortera😂

  11. Mia says:

    Svar till mir .folk har tröttnat på människor som begår brott. Därför så cyniska kommentarer. Och jag själv tycker inte att dessa ska ha bekvämligheter i fängelset.

  12. mia says:

    ientligen så ska alla sköta dig så slipper vi bygga några fängelser. tänk vad pengar man skulle spara😊😊

  13. nu says:

    Åh, titta här. Den sionistiska tidningen raderar kommentarer igen.

    —— REMIGRATION

    1. 8 Sidor says:

      Hej nu.

      Alla förstår inte vad remigration är.
      Följ våra regler och skriv på svenska.
      Då kan din kommentar vara kvar.

  1. Kommentera