Sverige

Bildgalleri

  1. Poliser på platsen där det hände en sprängning nyligen. Foto: Kicki Nilsson/TT
  2. En person fick åka till sjukhus efter en explosion i en lägenhet i Örebro. Foto: Kicki Nilsson/TT

Poliser gör kontroller i Örebro

På kort tid har det varit
en explosion och en skjutning
i Örebro.

Poliserna tror att det finns
stor risk för mer våld.
Det kan bli bråk mellan gäng
i områdena Varberga och Oxhagen.

Nu har poliserna bestämt
att särskilda regler
ska gälla i områdena.
Poliserna ska ha
en säkerhetszon.

I en säkerhetszon får poliserna
kontrollera alla personer
som bor i området.

Poliserna får kontrollera personer
även om de inte är misstänkta
för något brott.

Poliserna får till exempel
stoppa barn och vuxna
och leta i deras kläder.

Poliserna får också
stanna bilar och leta i dem.

Att poliserna får
använda säkerhetszoner
är nytt.
Riksdagen sa ja till
den nya lagen år 2024.

En säkerhetszon
får gälla i högst två veckor.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

11 kommentarer

  1. Luisa says:

    VAR SVERIGE HAMNADE_VAR??????????????????????????????????????????????????????

  2. max says:

    😀😃😂🙂😊🥰😍😔😴🥳🤠😎😮😢😭😠😤🤢😷❤🧡💛💚💙💜🤎🖤💞💕💔

  3. Sofia says:

    Var går gränsen mellan att polisen kan leta i kläder och sexuellt ofredande? De kan leta i kläder, men då skulle jag ta av dem. Men då skulle jag anklagas för exhibicionism? Får man ta av sig alla kläder på offentlig plats?

  4. mia says:

    har man ren mjöl i påsen så går det bra.polisen gör bara sitt jobb. tycker det är bra förslag.

  5. mia says:

    polisen vet vilka dom ska visitera. på så sätt slipper vi brott.det har gått så långt med brottslighet i Sverige så man måste ta åtgärder. och Sofia tror inte dom visiterar dig😍😍😍😘😘

  6. Fab says:

    Polisen borde ha rätt och befogenhet att kontrollera vem som helst var som helst. Inte bara i säkerhetszonen.

  7. Häst från gamla båten på vägen till jobbet says:

    Don’t touch me!!!! Polisen är jättebra ibland. tycker inte att de ska börja rota igenom mina kläder

  8. mia says:

    d8m får rota i mina kläder och väskan det är helt okej för mig.

  1. Kommentera