Sverige
En person håller ut armarna framför två vakter med gula västar.

Slut med förbud mot väskor

Sedan november år 2023
har det varit förbjudet
att ta med väskor
på stora arenor.

Förbudet har gällt folk
som är publik på till exempel
idrott, konserter
och festivaler.

Men nu tar poliserna
bort förbudet.
Det berättade de
på onsdagen.

Förbudet fanns för
att öka säkerheten.
Det fanns risk
att terrorister
skulle göra attacker
mot Sverige.

I väskor skulle det kunna
finnas vapen, bomber
eller andra farliga saker.

Poliserna på Säpo jobbar
med Sveriges säkerhet.
Nyligen sa de
att hoten mot Sverige
har minskat.

De sänkte risken
för attacker från
fyra till tre.
Högsta risken är fem.

Därför tar poliserna
nu bort förbudet mot väskor.
Men poliserna säger
att förbudet kan vara kvar
på vissa platser under en tid.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

10 kommentarer

  1. Mamma says:

    Jag tycker att det är dåligt för att då är det större risk att vissa tar med sig olagliga saker som knarkhandel och andra kriminella grupper kan komma in genom att det låtsas att vara någon annan!!!!!! 😡😡😡😡😡😡😡😡

  2. Sofia says:

    Förbudet tas bort men på vissa platser kan den vara kvar står det i texten. Kanske på alla platser då. Clickbite. Hur säger man clickbite på svenska? Knackbet?

  3. Michail says:

    Jag håller inte med denna beslut! Jag tycker att ingen kan riskera människors säkerhet genom att räkna till riskensnivå. Om skulle risken vara noll då kan polisen ta bort förbjuden.

  4. Ave says:

    Skönt att de tar bort förbudet.
    Det har varit diskriminerande mot kvinnor. Varför jo byxor till kvinnor har mycket sällan fickor som räcker till för mobil, nycklar, mensskydd osv.

  5. PidgeyHeart says:

    men tänk om chansen för attacker ökar då pga av det????? D: om det har blivit attacker förut pga av det så borde de ta tillbaks förbudet så att det kan enklare minskas ner till 2 iaf :<

  1. Kommentera