Algerna blommar tidigare
Algerna börjar blomma tidigare
i Östersjön varje år.
Så har det sett ut i 15 år.
Det betyder att Östersjön mår dåligt.
Det säger Världsnaturfonden WWF.
Den tidiga algblomningen
beror på två saker.
Temperaturen i vattnet
blir allt varmare.
Utsläpp från jordbruk, fabriker
och reningsverk ökar.
De rinner ut i Östersjön.
Den som vill hjälpa Östersjön
ska inte kissa i vattnet.
Kiss är dåligt och göder algerna.
Om du badar i vatten
med algblomning
ska du försöka att inte svälja
något vatten.
Det är också bra
att duscha efteråt.
8 SIDOR/TT
- Algblomning är när alger
i vattnet blommar. - Vattnet blir sörjigt och dyigt.
En del alger är också giftiga. - Barn och husdjur kan bli sjuka
om de får i sig det giftiga vattnet. - I år har sommaren hittills
varit ganska kall.
Då ligger alger kvar ute
till havs och blommar.
Men nu närmar sig
algblomningen många kuster.
Usch
Alger behöver sol också för att göra fotosyntes.
Allt är vårt fel, vi mäniskor tar inte hand om jorden.😭😭