Sverige
Vattnet är grumligt och färgat. Det närmar sig kusten.

Algerna blommar tidigare

Algerna börjar blomma tidigare
i Östersjön varje år.
Så har det sett ut i 15 år.
Det betyder att Östersjön mår dåligt.
Det säger Världsnaturfonden WWF.

Den tidiga algblomningen
beror på två saker.
Temperaturen i vattnet
blir allt varmare.
Utsläpp från jordbruk, fabriker
och reningsverk ökar.
De rinner ut i Östersjön.

Den som vill hjälpa Östersjön
ska inte kissa i vattnet.
Kiss är dåligt och göder algerna.

Om du badar i vatten
med algblomning
ska du försöka att inte svälja
något vatten.
Det är också bra
att duscha efteråt.

8 SIDOR/TT

Vad är algblomning?
  • Algblomning är när alger
    i vattnet blommar.
  • Vattnet blir sörjigt och dyigt.
    En del alger är också giftiga.
  • Barn och husdjur kan bli sjuka
    om de får i sig det giftiga vattnet.
  • I år har sommaren hittills
    varit ganska kall.
    Då ligger alger kvar ute
    till havs och blommar.
    Men nu närmar sig
    algblomningen många kuster.
Ett fartyg kör genom alger.
Ett fartyg kör genom alger i Östersjön. Foto: Kustbevakningen/TT

Vad tycker du om nyheten?

3 kommentarer

  1. Protecter says:

    Allt är vårt fel, vi mäniskor tar inte hand om jorden.😭😭

  1. Kommentera