Sverige
En hand håller i ett munstycke till en vattenslang. Det rinner lite vatten från slangen.

Förbjudet att vattna

Det är för lite vatten
på många platser i Sverige.
Det beror bland annat på
att vädret har varit torrt länge.

Värst är det på Gotland och Öland
och i Småland och Skåne.
För att vattnet ska räcka där
förbjuder flera kommuner
folk att vattna.

Det betyder att vattnet
i kranen bara ska vara
till mat, dryck och dusch.
Inte till gräsmattan eller poolen.

Den som ändå vattnar
kan bli anmäld.
Om inte det hjälper kan
kommunen stänga av vattnet.
Men det har aldrig hänt.

– Det brukar lösa sig
om vi pratar med personen
som blivit anmäld.

Det säger Susanne Bjergegaard
Pettersson till Sveriges Radio.
Hon är chef för vattnet
i region Gotland.

Det är inte många
som blir anmälda heller.
På fem år har det
bara hänt 44 gånger.
34 av dem var på Gotland.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

21 kommentarer

  1. Maja says:

    milena) jag tror inte man får , försök få regn i en hink som du kan vattna i

    1. 8 Sidor says:

      Hej!

      Toalett, tvätt, disk,
      dusch går bra.
      Men inte att vattna
      i trädgården
      eller fylla poolen.

      Men tänk på att förbudet
      bara gäller i vissa
      kommuner, inte alla.
      Är du osäker kan du
      kolla med din kommun.

      Hälsningar,
      8 Sidor

  2. MILENA LUISA says:

    MAJA -du är fin! Jag har där bara två blommorna som jag vattnar…kram till dig!!!😊💜

  3. Annonym says:

    Jag tycker att det är fel att dom förbjuder vattna i trädgården😡

  4. Lya says:

    Oj nu jag förstår varför är svårt vatten in Afrika därför is hot

  5. Hallåa says:

    Dumma folk som inte kan tänka mer än näsan räcker 😤borgar folket tror jorden snurrar bara runt dom😡är på tiden dom tar ansvar!!!!!

  6. Mick says:

    Hur blir det för oss som har en egen brunn – Gäller förbjudet fortfarande?

  7. Maja says:

    Åh Milena!!❤️🥹
    Tack så himla mycket.
    Du är också fin.
    Du är så snäll! Ta hand om din familj och krya på dig❤️
    Hälsningar ❤️Maja❤️

  8. MILENA LUISA says:

    Tack ska du ha Maja! Jag är i svårt situation just nu-jag är sjuk och min man lider på grund av mig…jag träffade inte barn och är orolig…och att läsa 8 sidor stressar mig ännu mer…här det regnar jättemycket…var bor du och hur gammal är du??? Hoppas att vi blir inte översvämmade…

  9. MILENA LUISA says:

    Jag tycker att någon vattnar för mycket och någon inte vattnar…jag är rädd för översvämning…vi har lägenhet i bottenvåning och affär i källare så jag är rädd; samtidigt de som har bassäng har rättighet enligt mig fylla den…man har inte möjlighet att går och simma faktisk…

  10. MILENA LUISA says:

    Det finns här KALK SPA och det är stängd! Jag orkar inte faktisk…jag förstå att alla har bassäng hemma…jag förstå dem…men att slösa vatten det är inte bra också…till ex. i Egypt de kan inte dricka vatten hemma och måste köpa…uf…hoppas att bra nyhet kommer…😔😎

  11. Okej says:

    Hur många gånger får man gåt in på toa tack 😂😂😂😂😂😂😂

  12. Maja says:

    Nej då. Var inte rädd! Du måste ha förhoppningar!! Försök inte få panik. Det händer inte stora översvämninger som i Pakistan.
    Hälsningar Maja❤️

  13. MILENA LUISA says:

    Det var översvämning i Malmö några år förut! min man kastade 14 hinkar från affären… jag mår dåligt…det är så fuktigt…hoppas på eb fin och stabilt väder! Folk vattnar inte…men alla har bassäng faktisk…

  14. Maja says:

    Förlåt jag visste inte!
    Men om du är muslim så är Gud med dig! ♥️
    Hoppas du får pengar och lever bra liv snart!!!🎉

  15. MILENA LUISA says:

    Jag vet inte om Gud är med mig…men jag är muslim-men fattig muslim…jag är i svårtsituation…vi har inte försäkring uf…ibland folk lämnar vatten öppet…jag vet inte…man får inte slösa vatten …men ibland måste man vattna blommorna faktisk! Hoppas på fin väder…🧡

  1. Kommentera