Sverige
En livboj.

Ovanligt många drunknar

Det har varit soligt och varmt
i Sverige den senaste tiden.
Många människor vill bada.

Men det har gjort att
det varit ovanligt många
olyckor med drunkningar.

De senaste två veckorna
har det varit en olycka i vattnet
om dagen.
Det säger organisationen
Svenska Livräddningssällskapet.

I helgen drunknade flera personer.

I lördags dog ett barn
efter att ha drunknat på
en badplats i Katrineholm.

En man som var ungefär 60 år
dog också i lördags
efter att ha simmat ut i vattnet
vid Stallarholmen i Strängnäs.

I söndags var det flera
larm om drunkningar.
En man dog efter att ha drunknat
i Saxtorpssjön
i Kävlinge i Skåne.

En person blev räddad ur vattnet
på en badplats i Vänersborg
efter en drunkning.
Personen ska ha överlevt.

Det var också en drunkning
i Svedala i söndags.
En kvinna fördes till sjukus
med allvarliga skador
efter att hon hittats i vattnet.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

10 kommentarer

  1. Sofia says:

    Sorgligt. Konsekvens till att simhallar är för dyra så barn som inte har rika föräldrar har inte chans att lära sig simma. Det är svårare att lära barn simma direkt i havet eller sjö. Sen – bra vädret är bara några veckor så barn glömmer från år till år. Sen tror de kunde simma då de hade några lektioner i skolan för 30 år sen.

  2. Esther❤️ says:

    Föräldrarna borde hålla mer kol, då minskar det lite iallafall, och speciellt om hen inte kan simma😭

  3. Balencgrl001 says:

    det här var inte vanligt asså, det här har jag aldrigt varit med om i sverige. Men det barn som dör och de andra det tycker jag verkligen synd om men deras föräldrar måste ju va med de.😔

  4. anonym says:

    Att du drunckar i väl trött är bättre eller att du duukna på vattnet .vilka av de föredrar du dig?

  5. PidgeyHeart says:

    nej det är inte konstigt. säg inte så. det är sorgligt och läskigt

  6. MILENA LUISA says:

    Alltså barn dör kanske därför att ingen vuxen tittar på dem! Vuxna dör kanske för att de dricker alkohol och senare går simma…!!! VAD SYND!!!

  7. Hallåa says:

    Många föräldrar tittar tyvärr mer i mobilen än vad deras barn gör😡🤔😥 räcker med en sekund,det kan gå så fort 🫶 barnen borde vara viktigast!!!!!

  1. Kommentera