Sverige
Taket på en brandbil.

Brandkår räddade inte kvinna

En kvinna blev inte
räddad av brandkåren
när det brann i hennes hem.
Kvinnan dog.

Det hände på Öland i juni.

Kvinnan var nyligen opererad.
Hon kunde inte ta sig
upp ur sin säng.
Hon kunde inte gå.
Hon larmade 112
om att det brann.

Men när brandkåren kom till huset
trodde de inte att någon levande
var kvar inne i huset.
Det brann så mycket.

De räddade inte kvinnan
trots att hon samtidigt
pratade i telefon med 112.

Kvinnan pratade med 112
i tjugo minuter
medan brandkåren stod
utanför hennes hus.

Hon berättade hur branden
kom närmare hennes säng
innan hon dog.

Ledaren för brandmännen
som var på platsen tänkte fel.
Det säger räddningschefen
Rutger Ekbrand.

– De såg att det brann
för fullt i huset.
De tänkte att det är omöjligt
att någon kan leva där inne,
säger han.

Nu har en undersökning
om händelsen flera förslag
för att sådant här
inte ska hända igen.

Bland annat ska det
bli ändringar i utbildningen
för ledare för brandmän.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

18 kommentarer

  1. mig som ingen någonsin lyssnar says:

    Den där ledaren för brandkåren måste PÅRIKTIGT bete sig för att på riktigt den där stackars kvinnan pratade i samtalet fotfarande så varför stod de utanför och gjorde ingeting inte ens provade att släcka branden😠

  2. Sofia says:

    Det brast på många nivåer. Först: hur kan en kvinna, nyligen opererad, som inte kan ta sig själv ur sängen, skickas hem från sjukhuset?? Hon borde ligga på sjukhuset med vårdpersonal omkring sig.

  3. HELO says:

    Jag tycker svin synd om kvinnan, den dära brand kåren var jätte dålig😭😭😤😤😤😤😤😤😤😤

  4. James Kirk says:

    Personen som pratade med henne i telefon borde ha frågat var hennes rum var och berättat för “räddarna” var det var. Avskeda alla. Om du är en räddare borde nyheterna stå “räddaren dog eller skadades när han försökte rädda en person”.

  5. Ölänning says:

    Det är för mycket inkompetens inom brandkåren, kom ihåg att dom bara är kommunalare.

  6. Larson says:

    @Ölänning

    Vad hindrar dig från att börja arbeta inom brandkåren och göra bättre ifrån dig?

  7. KOKoBaNaNa says:

    anomym du e elak asså fattar du hur skräck hon hade😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭

  1. Kommentera